Suffering

Galleri Sjögatan 7, Sundsvall, till 1 mars

Sundsvalls konstförening ångar på i sitt 80-årsfirande där utställningar och event avlöser varandra. Den 20 februari var det vernissage för den andra jubileumsutställningen, Suffering, med verk av de unga samtidskonstnärerna Emma Löfström, Karin Karlsson, Nils Kristoffersson, Jimmy Dahlberg, Ollio (Jonathan Josefsson), Ekta (Daniel Götesson), Henrik Eriksson, Linnea Sjöberg och Raha Rastifard.

Suffering är också titeln på ett videoverk av Raha Rastifard, Berlin, tillsammans med Mehran Tizkar. Vi ser en kvinnas ansikte sakta upplösas i tårar och sedan tona bort. Hennes beslöjade hår ger associationer till Mellanöstern och får mig att tro att hennes gråt orsakas av vad som sker där.

Verk av Ollio, matta
Ollio (Jonathan Josefsson), matta.

Curator bakom utställningen är Jimmy Dahlberg, Östersund. Han skriver i sin presentation att titeln Suffering syftar både på världsläget och på lidandet i att vara konstnär, men menar att det skulle vara ett ännu större lidande för konstnärer att inte få utlopp för sin skaparkraft. Jimmy Dahlberg medverkar själv i utställningen med miniatyrmålningar i oljebaserad metallfärg. På golvet i galleriet ligger hans skulpturer i hopknycklad aluminiumplåt.

Linnea Sjöberg, Stockholm, uppväxt i Strömsund, finns representerad med Tits, en inramad t-tröja med en bild av kvinnobröst, ur konstprojektet Salong flyttkartong. Projektet dokumenteras i en bok som också finns med i utställningen. Det gick ut på att hon reste runt och gjorde performanceföreställningar med en tatueringsutrustning.
Mer sparsmakad är Karin Karlsson, Stockholm. Hon applicerar grafit på gjuten pappersmassa vilket resulterar i strama mönster och skuggspel i grått på grått.
Daniel Götesson, Göteborg, alias Ekta, visar en animation och teckningar. Animationen påminner om William Kentridge, men saknar dennes massiva uttryck och sociala glöd (Kentridges animationer kan ses på Bonniers konsthall i Stockholm till 5 april).

Överhuvudtaget är det en väluppfostrad ung samtidskonst som visas på Galleri Sjögatan 7. Ingenting omskakande här. Nils Kristofferson, Göteborg, ställer ut små finstilta arbeten i blandteknik med intrikata, arkaiserande mönster. Ollio (Jonathan Josefsson, Göteborg) viker av från mönstret med smågalna screentryck där motivet ofta är en skalle, och en rolig matta. Emma Löfström, Uppsala, ställer frågor om existensens villkor i collage med titlar som Being Singular och Interaction. Henrik Eriksson, Stockholm, skapar vackra aluminiummålningar, vars färgspel för tankarna till Max Book.

Volym 2015-02-27