Nordingrås åttonde konstrunda
Åttonde pingsten i rad för konstrundan i Nordingrå och Birgit Dahlberg på Kiörningsgården har återigen samlat konstnärer mer eller mindre knutna till trakten, dels att hålla öppet sina ateljéer och låta folk droppa in under helgen, dels ingå i den samlingsutställning som visas på Kiörningsgården.
Konstrundan invigs mycket högtidligt med ett dånande kanonskott, tal av landshövdingens vikare Sten Ove Altin och musik av Härnösands spelmansgille. Det är ungefär samma upplägg som tidigare år.
Sordin på stämningen lägger förstås sorgen efter den man som nyligen kastade sig ut från Nordingrås högsta berg. Samma dag som konstrundan invigs är det begravning för honom och traktens alla flaggor vajar på halv stång.
Karin Olsén Öberg, akryl
Men efter en kickstart på Kiörningsgården och smakprov på de deltagande konstnärerna åker vi iväg till Karin Olsén Öberg i Gärde. Hon bor nästan granne med Anders Åberg på Mannaminne och smedkollektivet NAVAB i Häggvik.
Karins hem brann dramatiskt upp för något år sedan och mycket av hennes måleri har efter det handlat om att läka såren, tvätta bort förödelsen och låta sig stillsamt sjunka ner i vatten, genomgå ett slags reningsbad, en pånyttfödelse som konstnär.
Med husbygge på gång och en delvis ny utsikt har hon som granne fått en liten skogstjärn. Där kan hon lyssna till grodornas kväkande om våren och utforska det lilla livet på och under vattenytan. Det har blivit en serie akrylmålningar med dockflickor, små tummelisor, med näckrosor, blomrankor och fiskar i starkt lysande färger, en harmonisk och nyfunnen lekfullhet i bildskapandet.
Flera av de kända utställarna från tidigare år tycks inte vara med denna pingst. Jag söker i programbladet efter Birgitta Nenzén, Anna Rehnström, Janeric Ohlzon och Karin Hesse men hittar dem inte. Istället finner jag en, för mig, ny konstnär, Jan Jeanson i Mjösjö, strax till vänster om infarten till Bönhamn.
Jan Jaenson ser ut att måla dramatiska utsikter med sommarhuset i Nordingrå som utgångspunkt. Till vardags har han i många år jobbat som bildlärare i Stockholm men han är uppvuxen på Svanö och Höga Kusten-landskapet har han tydligt kvar på näthinnan med de stora himlarna, de rosaskimrande bergen, de djupa granskogarna och svarta vattnen.
På en faluröd utomhusvägg under trappan upp till ateljén har han hängt en målning med just en trappa upp mot en röd vägg och en blå himmel. Den är lika effektfull som målningen med de uppspärrade strömmingsögonen och den stora oljemålningen med ett nästan hotfullt grått och bergigt landskap.
Solveig Nordlund, Flyttfåglar, grafik
På återvägen stannar vi till för en fika på Järnsta Café där Dag Wallins foton och oljor, Sirpa Huskus trasmattor, Annikka Kronlid Arvidssons träsnitt, Mikael Arvidssons emaljer och Solveig Nordlunds grafik samsas om utställningsrummen.
Två av Solveig Nordlunds grafiska bilder är från en stipendievistelse på Ingmar Bergmans Fårö. De föreställer den store filmskaparens sömnlösa nätter vid sitt skrivbord där han i träskivan ristat in sin oro: ”Ett hiskeligt fiasko med taskig oläslig recension” och ”Fasans natt till söndag”.
Solveig Nordlunds grafiska blad ”Flyttfåglar” i grönt, gult och svart fångar fint upp försommarens fågelsträck över ett svart vattendrag. Alldeles innan såg vi en sångsvan ligga på ägg vid en sådan blank insjö.
Leif Söderström har, som tidigare år, utformat den snygga affischen till konstrundan. Han använder sig av en fotosamling av Emil Nordenmark, fotograf i Nordingrå på 1920-30 talen, som finns arkiverad på Nordingrå hembygdsgård. Affischerna från de åtta årens konstrundor finns även utställda på Kiörningsgården.
När vi avslutar konstrundan verkar begravningen vara över och flaggorna har gått i topp både för den olycklige mannens sista vila och förstås för att fira invigningen av Nordingrås åttonde konstrunda!
Text: Karin Lundqvist
Foto: Jonas Lundqvist
Volym 2015-05-25