Den förmedlade bilden av kvinnan
Charlotte Enström
Sundsvalls Konstförening, Sjögatan 7, till 26 april.
I den sista av vårens utställningar hos Sundsvalls konstförening på Sjögatan 7 visas arbeten av Charlotte Enström, Stockholm. Konstnären är född 1968 i Tåsjö, Ångermanland och uppvuxen i Jämtland, men lever och arbetar i Stockholm. Den norrländska bakgrunden är inte synlig i hennes konst. Eller också är det just den som får henne att se, reagera och ifrågasätta. I sin konst bearbetar hon den kvinnobild som förmedlas av reklamindustrin på storstädernas reklamtavlor och i glassiga magasin. Det är den kvinnobild som dagligen överfaller människor i stadslandskapet, både från reklamtavlor i tunnelbanan och ute i själva stadsmiljön.
Det är också en kvinnobild som är tämligen artificiell och konstrueras med hjälp av till exempel fotomanipulation, smink, formande kläder och plastikoperationer. Ändå är det den bild av kvinnan som tillåts bli ett ideal, och som på djupet påverkar unga kvinnors och även unga mäns syn på vad en kvinna är och hur hon ska se ut. Det är också en kvinnobild varje kvinna i vårt samhälle är tvungen att ta ställning till.
©2015 BUS/Charlotte Enström, Bländande morf, detalj av textil skulptur.
På Charlotte Enströms akrylteckningar »Rörliga landskap (den ständigt närvarande kvinnliga bakgrunden)« marscherar kvinnorna från de kända klädmärkenas annonser och reklamfilmer fram, men här är de många fler, och de kommer huller om buller, i massomfattning. Den förmedlade bilden av kvinnan blir en del av stadslandskapet, en bakgrund till våra liv, en visuell musak.
En trappa upp i galleriet hänger verket »Uppkastning«. Jag tittar förbluffad på det enorma äggskalsfärgade tygstycket på vilket diffust tecknade kvinnliga attribut i grönt och rött urskiljer sig. Motiven är smink, kläder och modedetaljer, sällan skådade i konstsammanhang, men oundgängliga för skapandet av kvinnlighet.
Går ner igen och ser en serie collage med titeln »Waste«. Det är bilder av kvinnohår, förmodligen från modemagasinens schampoannonser. Här finns också en lång serie med titeln Karta. Urklippta monterade bitar av tidningsbilder omges av svällande, pastellfärgade former målade i akvarell. Som om det under de tillrättalagda tidningsbilderna dolde sig något mjukt, varmt och levande.
De svällande formerna och mjuka nyanserna återkommer i den textila skulpturen Bländande morf. Här bildar uppstoppade gamla och mer eller mindre hela nylonstrumpor tillsammans med enstaka lampor en uppifrån och ner krälande form.
För mig som kvinna är det intressant att en konstnär ger sig på att analysera och bearbeta bilden av kvinnan som den förmedlas av reklam och media. Det väcker frågor om hur vi påverkas av den medierade kvinnobilden. Och i vilken mån vi försöker leva upp till den och bli en del av bakgrunden.
Utöver sitt eget konstskapande är Charlotte Enström rektor för Falkenbergs konstskola, en studiemedelsberättigad konstskola på distans.
Text och foto: Karin Kämsby
Volym 2015-04-20