Jon Arne Mogstad och Kåre Henriksson
Måleri och grafik
Sundsvalls Konstförening
Heffnersvägen 1, Sundsvall
Till 6 april (öppet fre-sön kl. 12-15)
Slagkraft möter inåtvändhet
I stora ljusa lokaler på Heffnersvägen visar Sundsvalls konstförening verk av Jon Arne Mogstad och Kåre Henriksson. Båda arbetar vid konsthögskolan i Trondheim, Henriksson är studierektor, Mogstad professor. Kåre Henriksson var en gång student på skolan och hade Jon Arne Mogstad som lärare. Deras bilder ser ut att trivas ihop. Mogstads slagkraftiga, betydelsebärande måleri kommunicerar med Henrikssons mer inåtvända, undersökande bildvärldar. Även deras färgskalor fungerar tillsammans. Henriksson utforskar gärna en färgton, rör ihop den, kladdar in den i vitt och går till den yttersta gränsen med just den färgen. Resultatet påminner om Jackson Pollocks måleri och tillåter Mogstads klarare färger och tydligare motiv att ta plats.
©2014 BUS/Kåre Henriksson, Annikeris räddar Platon, måleri
Vid första anblicken kan det tyckas som att Henriksson virrar bort sig i de stora formaten men efter en stund fördjupas bilden och olika lager av berättelser framträder. I målningen som heter Annikeris räddar Platon använder han blått, vitt och plommonlila. Människofigurer avtecknar sig under ett vitt mönster. De kan tänkas svara mot den händelse som målningens titel hänvisar till, då filosofen Annikeris räddade Platon från att bli såld som slav.
Båda konstnärerna målar i storformat men Kåre Henriksson presenterar även finstilt grafik och mindre målningar. Hans grafiska bilder är intelligenta, spretiga och tycks berätta om vad som varit. Här finns bland annat en serie kvinnoporträtt, fjällbjörkar och bilder från sommarlov. Jag tycker mycket om dem.
©2014 Jon Arne Mogstad, We’re All Mad Here, måleri
Mogstad har ett mer moget eller utstuderat uttryck. Som många norska konstnärer målar han självmedvetet, som om han vet att hans bilder kommer att bli sedda och väcka uppmärksamhet. Det norska konstklimatet skiljer sig enligt mig från det svenska genom att konstnärerna får mer respekt och större uppmärksamhet. Ibland lägger Mogstad ett raster över bilderna, ett målat raster, som i We’re All Mad Here. Under rastret skymtar bokstäver och ord, men också något mer, en skuggvärld där okända företeelser i klara färger framkallas. En annan målning visar ett vatten, en strand, en skogskant och texten ”and it is never a metaphor”, i grönt. Den drar in betraktaren i tidlös skönhet, gåtfull mystik. En önskan föds om att bara stå där och se, länge.
Det är skönt att se måleri i storformat i lokaler där det finns utrymme. Förhoppningsvis får Sundsvalls konstförening möjlighet att fortsätta ställa ut på Heffnersvägen. I så fall är föreningen bara att gratulera.
Text och foto: Karin Kämsby
Volym 2014-04-02