Welcome to the Desert
Sundsvalls museum, till 14 april

Välkomna till öknen

Två intendenter från Sundsvalls museum, Tina Johansson och Leila Porovic, reste till Marocko och Västsahara. När de kom hem gjorde de utställningen Welcome to the desert med vilken de vill ge ”en unik inblick i den rika sahrawiska kulturen”. Marockos ambassadör bjöds in för att inviga utställningen.

Sahrawierna är en folkgrupp som lever i Västsahara men även i länderna runtomkring: Marocko, Algeriet och Mauretanien. 1975 ockuperades Västsahara av Marocko och närmare hälften av ursprungsbefolkningen flydde till Algeriet där de lever i flyktingläger. Efter ockupationen har Marocko bedrivit en bosättningspolitik och fram till 2010 hade minst 270 000 marockaner bosatt sig i Västsahara (källa Nationalencyklopedin). I flyktinglägren i Algeriet uppges minst 165 000 flyktingar från Västsahara bo. Marocko tjänar stora pengar på ockupationen. Bland annat ger den tillgång till Västsaharas fiskevatten och fosfatgruvor.

Prov på tyger från Västsahara

Om detta folk gör Sundsvalls museum en gullig utställning som knappt snuddar vid den politiska verkligheten. I stället handlar den om Saharas forntidshistoria, kameler, strutsar och sahrawiska matvanor. Intendenterna har själva inte besökt flyktinglägren men berättar om dem i tre meningar på utställningens textskärmar. Antalet flyktingar uppges vara tiotusentals, i stället för 165 000. Den 220 mil långa och hårdbevakade mur som Marocko byggt längs gränsen till Algeriet nämns i förbifarten. Det hela är ungefär lika aningslöst som att åka till Krakow utan att upptäcka att Auschwitz ligger några mil därifrån.

Målning av Elkhabal

I utställningen visas verk i glada pastellfärger av den sahrawiske konstnären Elkhabal. Han medverkar också i utställningen genom att måla med besökarna två kvällar i veckan. Konstnärens resa till Sverige har betalats av Marockanska ambassaden. Efter insändare och protester från Afrikagrupper med flera tycks politiker i Sundsvalls kommun ha tvingat museichefen Mona Bornecrantz att avblåsa ambassadörens närvaro vid vernissagen. Västsaharas befrielserörelse Polisarios representant i Sverige var inte inbjuden. I december 2012 beslutade Sveriges riksdag att Sverige bör erkänna Västsahara som en fri och självständig stat.

Fotnot: Den 11 april kommer författaren Monika Zak till kulturmagasinet i Sundsvall och berättar om de Västsahariska flyktinglägren i Algeriet.

Volym 2013-03-25