Sebastian Mügge
Kramfors Konsthall, till 19 aug.

Sebastian Mügge var förra årets Höga kusten-stipendiat och från den sommarens utflykter runt om i Nordingrå har han nu samlat en knippe teckningar gjorda med fineliner och tusch på papper, för utställningen på Kramfors konsthall.

På håll ger de sex inramade tavlorna (71x91 cm) i svartvitt ett ytterst sparsmakat och stramt intryck där de hänger på konsthallens väggar. Men går man nära intill upptäcker man ett myller av figurer, små, igenkännliga detaljer från landskapet: den typiska galgen från klädaffären i Ullångers centrum, pylonerna till Höga Kusten-bron, fronten av en veteranbil, kanske från bilmuseet vid Sandöbron, ett karaktäristiskt hustak, en stege, en granskog, någon som går och står, skrattar eller ser högst allvarlig ut.
Bilderna hänger som broderade bonader på de vita väggarna, oftast inramade av texter som blir till mönster, ibland urskiljbara t ex ”Höga Kusten, Höga Kusten, Höga kusten” där en solbelyst stuggavel sticker upp framför en mörk fond av grantoppar.

©2013 BUS/Sebastian Mügge, ”Höga Kusten, Höga Kusten, Höga Kusten”, 2012,
fineliner på papper, 71x91 cm. (Bilden beskuren)

Sebastian Mügge är en skicklig tecknare och han har ett intressant driv i sina bilder. Jag försöker tyda den till synes djupsinniga titeln ”Allvar är den enfaldiges sköld”. Kyrkan med ringarna står möjligen för ett förledande allvar, som gör att man slutar ställa sig de livsviktiga frågorna. Ullångergalgen tonar upp sig som ett frågetecken i bakgrunden och den lilla människan är på väg mot ovissheten.
Först såg jag en viss likhet med serietecknaren Joakim Pirinen och började leta efter dennes vassa svartsyn men någon sådan finner man inte hos Sebastian Mügge, som verkar ha en annan, ljusare syn på tillvaron.

Sebastian Mügge är född och uppvuxen i Bonn men har bott i Sverige sedan 2005 och gått på konstskolor i både Skåne och Västerbotten. Han har varit utbytesstudent på konstakademien i Vilnius och tog sin magisterexamen i fri konst på Umeå konsthögskola 2011. Under åren har han deltagit i flera grupputställningar men även hunnit med att ha haft helt egna, separata i Sverige, Finland och Tyskland.

I utställningen på Kramfors konsthall ingår en film, som konstnären gjort i samarbete med Véronigue Dubois-Côté. Den visar hur Sebastian Mügges teckningar kommit till. Han skissar snabbt ner vad han ser och låter sedan bilderna ingå i ett större sammanhang. Det ser ut att vara ett kreativt och roligt sätt att arbeta på. Också som betraktare är det kul att få följa hans arbete på filmen och efteråt upptäcka de enskilda detaljerna i utställningens färdiga verk.

Text: Karin Lundqvist
Volym 2013-06-30

Skriv ut pdf