Lars Nylund
Målningar på Galleri Lokomotiv, till 30 nov.

Jämtlänningen Lars Nylund målar uteslutande i dagsljus. Det är inte svårt att förstå när man ser hans ljusmättade målningar i olja som under november visas på Lokomotiv i Örnsköldsvik. Det är som om det milda omslutande naturliga ljuset på något märkligt sätt är med i själva måleriarbetet, som om Lars Nylunds penslar är trollspön som fångar upp det ljus som sipprar in i hans ateljé och transformerar det över till bilderna. De yttre motiven är ofta enkla och okomplicerade och med rena separerade ytor, ett landskap, en utsikt, en interiör, ett flickporträtt. Kanske är de valda för att skapa bästa förutsättningar för det som är viktigt i hans arbete; det vibrerande och allomfattande ljuset.

Målning av Lars Nyund
©2013 BUS/Lars Nylund, Figur i ljus, olja.

Konst är konstruktion. Även om Lars Nylund också gjort geometriska försök så är det nog de välbalanserade och milda naturalistiskt förenklade målningarna som är i främsta rummet. Den här återgivna målningen, Figur i ljus, är nog så representativ för den traditionella modernistiska hållning som har följt hans konstnärskap, där symbolism, pointillism och purism blivit något av hörnstenarna. Lägg märke till interiören med den blå vasen på ett bord centralt placerad som ett absolut blickfång. Vi ser in mot rummet genom en öppen dörr från ett hitre rum och längst in leder oss ett fönster bort och ut mot ett antytt landskapsrum. En vit lampa hänger från taket och ser ut att skugga golvet under bordet men det gula ljus som speglas på golvet i förgrunden kommer från fönstret. Alla de tre rumsprojektionerna badar ändå i samma jämnt finfördelade ljus, som om klockan hela tiden och överallt står på tolv mitt på dagen.

Lars Nylund skapar en fiktion och en vision utifrån det mest elementära i ett motiv, som en igenkännbar grund att använda för måleriets färg och ljus långt utöver vad en mer naturalistisk trogen berättelse skulle visa. Den här bilden vill berätta om något annat genom sin symbolik, till exempel den ensamma vasen som en blå tuschfläck i det mjölkvita. Den vill visa ett annat uttryck genom sättet att måla, genom det fläckmönstrade dallrande ljuset som lagts ut på alla ytor. Och kanske framförallt, målningen vill manifestera en renhet och oberörbarhet, genom sitt lågmälda och renodlade formspråk.

Men för att det konstnärliga uttrycket ska nå fram krävs som i Lars Nylunds fall ett stort mått av tålamod, koncentration och ovillkorlig hängivenhet. Han har också arbetat på samma sätt under de senaste tjugofem, trettio åren, med sina ljusutforskande bilder i gränslandet mellan natur och vision. Det gör honom till en otidsenlig särling som på motsatt sätt placerar honom i en lika tidlös som ständigt levande konsttradition.

Volym 2013-11-13

Skriv ut pdf