Ny bok! Jan-Gunnar
Sjölin: "Bertil Gadö -
Bilder om människa och kosmos"
© Bertil Gadö "Tellus
återkomst" 81x100 cm (1953)
Om
konsthistorikern och skribenten Jan-Gunnar Sjölin vid Lunds universitet
har Volym tidigare berättat, då han 1993 besökte länsmuseet och året därpå
gav ut boken ”Om konstkritik”. Sjölin tillhör de få publicister som
skapat en särpräglad aura kring sig, med sina självständiga och
djuplodande texter kring konst med kanske särskild fokus på
surrealismen. Nu har han kommit ut med en ny tegelsten som överraskar
både med tanke på innehållet och på bokens speciella upplägg. Boken
heter ”Bertil Gadö - Bilder om människa och kosmos” (Palmkrons förlag
2005), om en konstnär vilken Sjölin på baksidestexten skriver att ”han
är mest känd för att vara så okänd”. Boende och verksam de senaste femtio
åren i Malmö har Gadö skapat sitt eget konstnärliga kosmos, fullt av
stridigheter och mångskiftande formexperiment men ändå med ett tonfall
som knappast kan förväxlas med någon annan. Med en på sätt och vis
”omöjlig” blandning av en slags ortodox surrealism och geometrisk
abstraktion stakade han ut en väg som många funnit svårsmält men genomförd
med en tålmodighet och konsekvens som med tiden blivit alltmer
beundransvärd. Man får också gå tillbaks ett halvt sekel för att se
när han blev känd i ett större sammanhang.
© Bertil Gadö "Den
glömda skogen" 71x101 cm (2000)
Han
ingick på 50-talet i gruppen ”Imaginisterna” tillsammans med bland andra
C.O. Hultén och Max Walter Svanberg. I mitten på 60-talet deltog han i
de turnerande utställningarna ”De otäcka” på Lunds Konsthall och
Liljevalchs samt ”Imaginisterna” som visades 1967 på Länsmuseet i Umeå.
Men efter det startade, kan man säga, hans vandring in i okändheten. Fram
tills nu när en rad kritiker, museimänniskor och konstforskare börjar få
upp ögonen på honom. Möjligen kan det bero på det ”samtida”
nyuppväckta intresset för den traditionella modernismen och måleriet.
Jan-Gunnar Sjölins bok om Bertil Gadö är en systematisk genomgång av
ett personligt och originellt konstnärskap på så gott som alla plan,
men det blir samtidigt också en krönika över modernismens utveckling
främst i södra Sverige, dess ofta förekommande skråtänkande och
uppslitande konfrontationer. En stor behållning i boken är det omfattande
bildmaterialet, som för ovanlighetens skull kommer först (bilden själv som
tolkningsföreträde!) och som gav mig känslan av att verkligen här
omedelbart möta en okänd svensk bildvärld utan företecken. Den andra
stora behållningen är de genomborrande analyserna av Bertil Gadös
bildspråk, med alla sina frågeställningar och kopplingar till de stora
namnen inom de surrealistiska och abstrakta fälten.
© Bertil Gadö
"Nattland" 119x99 cm (1990)
Det finns
en intressant parallellitet i boken. På samma konsekventa och minutiöst
detaljrika sätt som Bertil Gadö arbetar i sin konst så skriver Jan-Gunnar
Sjölin sina texter om honom. Jag kan inte komma ifrån min uppfattning
om Sjölin som en författare som genomför storskaliga konstnärliga
skrivprojekt, alltsedan han någon gång på 80-talet skrev den förmodligen
numera legendariska avhandlingen om surrealismen, ett kraftprov
som resulterade i boken "Den surrealistiska erfarenheten". Sedan
dess har varje ny bok av Sjölin i varje fall för mig blivit en
upplevelse.
Text: Jan K
Persson.
Bilder: Palmkrons förlag.
|