|
|
|
|
|
|
|
|
Ett
rum för Hall
Designbyrån Lars Hall AB säger sig vara liten och anonym
men har dragit på sig flera prestigefyllda jobb med stor genomslagskraft.
De har till exempel jobbat med SJ, vars tåg och grafiska profil
stegvis gjorts om. De har också gjort Föreningsparbankens
nya märke, Elite Hotels stjärnprydda ”E”, Sundsvallsbaserade
Grönstedts cognacsflaskor och Millesgårdens logotyp.
I sin formgivning strävar Lars Hall efter enkelhet, tydlighet och
frånvaro av onödig dekor som inte har någon funktion.
– Det som vi gör måste ha en funktion och ta hänsyn
till miljön, säger han.
Han drar sig inte för att luta sig mot traditioner eller att återanvända
gamla symboler. Föreningssparbankens nya märke bygger bland
annat på den gamla Sparbankseken som varit borta några år.
Millesgårdens M är ritat av Carl Milles själv och finns
på hans gravsten. |
|
|
|
USSR
in construction
De ryska
konstruktivisterna fyller en hel sal på Fotomuseet med
nyskapande grafisk formgivning från 1930-talet ur tidningen USSR
in construction. Den trycktes på flera språk och spreds över
världen för att visa vilka framsteg som gjordes i Sovjetunionen.
De tidiga numren är inte daterade med årtal utan med antal år
efter revolutionen. Här kan vi se Stalin knäppa på strömmen
så att landet får el, väldiga dammar och kanaler byggas
och den nya sovjetmänniskan skapas.
För de ryska konstruktivisterna var måleri och skulptur borgerliga
uttryck. Fotografiet var revolutionens konst och kamera, penna och block
den nya människans attribut.
Det
som utmärker den grafiska formen är stort format, kraftfull
layout, luft, fotomontage, djärva friläggningar, många
stora bilder, fräcka bildvinklar, svart, vitt,
|
|
|
|
kanske
ett par färger, gärna rött och blått, ofta snedställda
rubriker, ibland snedställd text, lite text och bildberättelser.
Det är ofta mycket vackert som till exempel fallskärmshopparnumret,
nr 12 1935, design Rodchenko/Stepanova eller uppslaget om cykeln i nr
7 1935, design Nikolai Troshin.
Bilder och layout ger intryck av att dessa människors trosvisshet
och vilja kunde övervinna vilka hinder som helst. Till och med fångar
deltar i att bygga det nya landet och omskolas till bättre människor
genom arbete, dock med en gevärspipa i ryggen. |
|
|
|
Made
in USSR
Den nya
människan behövde billiga kameror och Sovjet massproducerade
kameror av skiftande kvalitet både för export och för
hemmamarknad.
Baksidan av skönmålningen i USSR in construction skymtar bland
de sovjetisk/ryska kamerorna i utställningen Made in USSR. Här
finns till exempel FED-kameran som tillverkades i Tjekans kamerafabrik
i Charkov. Den sattes upp 1927 för att sysselsätta och fostra
unga politiska dissidenter samt barn till avrättade meningsmotståndare.
Det skriver Jan Bergman i sin broschyr ”Den ryska och sovjetiska
fotoindustrin”. Där berättar han också om den centralstyrning,
de tekniksstölder och de tvångsförflyttningar av arbetskraft
som låg bakom de industriella framstegen i Sovjet. Det är
en spännande och avslöjande historia, framställd på något
knagglig svenska.
Även till USSR in construction finns en katalog med intressanta texter,
dock på engelska. Det är väl som de säger språkvårdarna,
svenskan är på väg ut.
Karin Kämsby
|
|
|
|
|
|
|
Fotomuseet
i Bildens Hus,
Sundsvall
visar
från
den 21 januari 2006:
Made in USSR
Ryska
kameror från 1930-talet och framåt
USSR in Construction
Grafisk formgivning i den sovjetiska bildtidningen med samma
namn
Ett rum med Hall
Delar ur reklammannen och formgivaren Lars Halls produktion |
Den
ryska revolutionens förtryck och estetik fortsätter att fascinera och nu är
Fotomuseet där igen, med två nya utställningar.
Den ena
handlar om propagandatidningen USSR in construction, den andra om kameratillverkning
i Sovjetunionen.
Mot detta kontrasterar Lars Halls samtida, svenska,
marknadsanpassade men medvetna formgivning av bland annat logotyper,
förpackningar och böcker.
|
|