|
|
AVSTAMP
en hyllning till Rune Hassner (1928-2003)
på Bildens Hus i Sundsvall,
10 januari –21 februari, 2004
Inför
vernissagen av Rune Hassner-utställningen ”Avstamp” den
10 januari i Sundsvall talade Jan Myrdal om sin vän och arbetskamrat.
Han påminde oss om att inte alla med hög konstnärlig begåvning
självklart också har fått en hög allmän begåvning.
Men en sådan dubbel begåvningen var Rune Hassner utrustad,
menade Myrdal. Till det skulle vi också lägga ett drag av envishet
och idoghet. Det Rune Hassner hade sagt sig vilja genomföra blev
också alltid gjort, ofta under stor intensitet och lite sömn.
Avstamp
Rune Hassner började som fotograf på tidningarna i Östersund
där han grundlade sin fototekniska kunnighet, vilken senare i livet
kom att göra honom till en av Sveriges främsta fotografer och
kopister. Av denna skicklighet kan man se åtskilligt på den
här utställningen. I tidskrifter och kanske också här
i denna recensions bilder smälter lätt de rika tonerna i det
mörka registret samman. Men på Bildens Hus kan vi nu få
njuta av de tekniskt exemplariska fotokopiorna i original. Hantverket
och det unika med fotografikonsten var viktigt för Rune Hassner.
Han skrev redan som ung ett manifest där han talade om det fotografiska
språkets grundelement: linjen, tonen och valören och om att
låta solljuset teckna bilderna och därmed acceptera fotografiets
speciella och egna kvaliteter, bortom grafikens, måleriets osv.
Men han skrev också om bildens skönhet och mening. Fotografiet
skulle, menade han, lyfta fram människans värde. Bildernas verkan
och syfte var för Rune Hassner att ”bygga upp”.
Redan som
mycket ung i Östersund (17-18 år) hade han en förvånansvärd
säker bildkänsla. En säkerhet som han sedan kom att finslipa
med stora uppdrag i Stockholm och i Paris, dit han kom som 21-årig.
Snart gick resorna vidare långt ut i världen. Tiden var på
ett sätt gynnsam. De stora bildtidningarna kunde frikostigt skicka
fotografer på uppdrag på ett sätt som är helt otänkbart
idag.
Mästerfotograf
Utställningen på Bildens Hus gav mig personligen många
positiva överraskningar. För mig, liksom för många
andra, har inte Rune Hassners bilder stigit fram lika tydligt som andras
i den viktiga gruppen ”Tio fotografer”. Hassners filmer och
hans fotoforskning, undervisning och bokutgivning är däremot
mera bekant. Hans forskning kommer länge att vara en viktig grund
för alla som intresserar sig för fotografiets historia och möjligheter.
Men så befriande och överraskande då att få se
denna utställning med sin samling av mästerfotografier, där
Hassners stora yrkeskunnande och hans otroligt säkra bildsinne överväldigar
oss. Men framför allt
är det inlevelsen i den enskilda människan och hans miljö
som imponerar. Se bara på samlingen av författarporträtt,
där hans skickligt fångat de olika författarskapens karaktär
i genomtänkta och fördjupande bildkompositioner. De flesta bilderna
är från den unge Hassner och visar framför allt varifrån
han gjorde sitt ”avstamp” för det komman.
Filmare
1958 blev Rune Hassner en av initiativtagarna till gruppen ”Tio
fotografer" ett fotokollektiv för gemensamt stöd och inspiration,
en grupp som har haft ett enormt inflytande för fotografikonstens
utveckling. Men klimatet för stillbildsfotografer hade redan då
börjat hårdna och Rune Hassner kom snart, liksom många
andra fotografer, att också ägna sig åt film, ett område
som gynnades av televisionen. Rune Hassner gjorde ett femtiotal dokumentärfilmer,
varav ett tjogotal tillsammans med Jan Myrdal, bl.a. de älskade,
roliga och sanningssägande filmerna ”Myglaren” och ”Hjälparen”.
Forskare
och lärare
Den andra sidan av sin begåvning, som Jan Myrdal talade om, kom
att göra Rune Hassner till universitetslektor vid Institutionen för
fotografi vid Göteborgs universitet och till filosofie hedersdoktor
vid Institutionen för konstvetenskap i Göteborg. Hans forskarinsatser
i fotohistorien är betydande och det mest kända film- och bokverk
är ”Bilder för miljoner”, vilket planeras kunna
ges ut på nytt under detta år.
En viktig
fotograf har lämnat oss, men hans verk lever vidare. Det är
en stor konsthändelse för Västernorrland när vi nu
kan få ta del av denna hyllningsutställning
till Rune Hassner på Bildens Hus i Sundsvall.
Torgny Åström
TorgnyCV.astrom@swipnet.se
Utställningen
visas i samarbete med Hasselblad Center och Birgitta Forsell.
Läs
mera om Rune Hassner
|
|
Bild 1 Gao, Nigeria 1953
Kan man tänka sig ett mera raffinerat utnyttjande av ljus mot mörker
i en till synes enkel reportagebild.
Bild 2 Singapore 1961
Vilka är de hinder som Hassner anade skulle kommer att möta
denna lilla kinesiska flicka i framtiden?
Bild 3 Mukhmelpur, Indien,
1961
Det har förmodligen endast gått någon sekund mellan
dessa båda bilder, ändå ger de så helt olika
tolkningsmöjligheter. Enkelt uttryck, barnen i den vänstra
bilden söker skydd hos varandra inför något okänt
hot. Barnen i den högra bilden kryper kärleksfullt och mera
lekfullt samman. Så avgörande kan ett ögonblick vara
för en bildjournalist!
Bild 4 Singapore 1963
I ett kort ögonblick fångar Rune Hassner här en formlek
med cirklar, klot och humor?
Bild 5 Chanjiamg, Xiling,
Kina 1956
Till skillnad mot sina andra bilders djupa svärta har Rune Hassner
här valt att återge det kinesiska flodlandskapet med den
ljusaste delen av gråskalan.
Bild 6 Venice 1950
Den blicken och spelet med förgrundens mörker mot den ljusa
lätta bakgrunden säger oss mycket om den mannens öde
och om att finnas till.
Bild 7 Mongrovia, Liberia,
1963 för tidningen Vi.
”- Jag har också ett hjul.” Den allvarliga motsättningen
mellan fattig och rik ges en humoristisk ton.
Bild 8 Place Saint-Michel,
Paris 1950
Hon var vacker och Hassner ung.
Bild 9 Curacao 1955
Här finns ingen tvekan om bildens tunga budskap, men sagt med stor
värme.
Bild 10 Jean-Paul Sartre,
Paris 1950
Snabbt har Hassner ryckt upp sin Leica ur byxfickan, där den oftast
låg, och fångat den store författaren mitt i det folkvimmel
han gärna ville vara en del av.
Bild 11 Mukhmelpur, India
1961
Den skygga blicken i en trygg komposition som skyddar och aldrig utlämnar
individen.
Bild 12 The airfield St.
Barthélémy, West Indien, 1955
Lyckliga getter i ett befriande landskap.
Bild 13
Med otrolig precision bygger Hassner upp bildens linjespel och gråskala
för en enkel liten pausbild vid åkanten!
Bild 14 Mukhmelour, Indien,1961
Människans och hantverkets värde gestaltat så att Mahatma
Gandhis anda känns närvarande.
|
|