volym | upp_pil | |||||||
2
X Barndom Museets stiliga ljusa utställningshall har åter krympts ner och fördunklats. Det stora helhetsgreppet från Ulf Trotzigs utställning är borta. Svårigheten att skapa helhet av en samlingsutställning är uppenbar nu. Det krävs ett konstnärligt sinnelag för att finna en sådan form. Men tar man sig tid att vandra runt från det ena intressanta verket efter det andra blir man ändå belönad.
Mikael Arvidssons stora bild i emalj av ”Pojken och fågeln” slår an en ömsint ton som sedan får följa med till Gerd Aurells lilla flicka som testar ett par snäckor över sina nyväckta flickbröst. Tonen följer oss också till bilder där barnens viktiga möten till de vuxna lyfts fram, som i Eva Zettervalls ”Den heliga familjen” och i Johan Lundgrens känslovarma ”Två generationer”.
Lite ångestfullare
blir det framför Hans-Erik Öbergs ”Lekplatsen” där
en ensam pojke på den sterila lekplatsen försöker gunga
sig upp i rymden. I bakgrunden sticker höghusen upp och allt är
grått och fantasilöst. Bara i pojkens drömmar lever livet.
Intill ser vi i en videoslinga hur de redan tonåriga omsluter varandra
i en evig kyss, allt medan industriröken både väller ut
och sugs tillbaka i de resta skorstenarna. En märklig erotik!
Som till
barndomens cirkustält bjuds vi sedan in till Elin Wikströms
interaktiva projekt som spinner kring de älskade och hatade Barbiedockorna.
Vid vernissagen hade vi tillfälle att få leka med självaste
konstprofessorn. Naturligtvis passade jag på. I rollspelets form
fick vi agera med våra tilldelade dockor. Själv fick jag bli
kvinna med de yppigaste former. Under spelets gång blottades säkert
många av våra dolda drömmar. Vi hann den här gången
bara till lite oskyldig kelande. Men min naiva lust för lek kom tillbaka
från min egen barndom. Läs mera om spelet och dess regler. Utanför
”tältet” rullade en video med dockor som i hörlurarna
filosoferade så klokt om sig själva som fenomen. Själva
”dockspelet” var precis så taffligt som barns lek kan
se ut. Det gjorde det inte lätt att ta till sig bilderna och att
sitta stilla under lång stund och höra dåligt lästa
repliker var heller ingen höjdare. - ”Som ikon för lesbiska eller bögar bevisar Barbie vad feminister har sagt i åratal, att kvinnlighet och manlighet är en konstruerad verklighet, det är en maskerad. - Istället
för det där romantiska kärlekstjafset borde man prova på
lite intensiv vänskap, - Mitt bidrag till kulturen, det är att låta människor bete sig som om någonting är verkligt eller sant trots att de vet att det inte är det. Och det gör jag genom att överdriva det verkliga, det möjliga eller tänkbara.” En rad aktiviteter
anordnas i vår på museet kring begreppet barndom/ungdom.
|
||||||||