|
|
2 x Barndom
Sundsvalls museum
29 nov 2003 – 31 jan 2004
Länsmuseet Västernorrland 20 dec 2003 – 14 mars 2004
I förordet till katalogen redogör museicheferna för utställningens
bakgrund eller rättare sagt de två utställningarna eftersom
det här handlar om en utställning i Sundsvall och en i Härnösand
på Länsmuseet. Viljan till samarbete mellan institutionerna
och vitalisering av konstlivet i länet verkar vara en uppenbar ambition,
både när det gäller personalens projektinriktade samarbete
och gemensamma framtida satsningar. Men här skymtar också viljan
att öka besökarantalet till de båda institutionerna, en
strävan som måste ses som ett vällovligt mål för
verksamheten. Ser vi på utställningskatalogens innehåll
så kan det konstateras att det finns flera divergerande inlägg
som handlar om ”Barndom”, varav Barbro Björks vandring
genom de olika verken och dess konstnärer kan ses som en praktisk
snabbguide genom utställningen.
En inlägg upptas av radiojournalisterna Lollo Collmars och Ylva Mårtens
reflexioner och uppmaningar om att lyssna mer på barnen. De utgår
bl.a. från filosofen Elisabeth Stjernberg vilket kort sammanfattas
och tolkas som att:”Om vi lärde oss att verkligen lyssna på
barnen då skulle vi inte bli så fördömande, så
säkra, så värderande.” Självklart är det
så, och är det egentligen inte en axiom kan man fråga
sig. Problematiken är tyvärr betydligt mer komplicerad än
så. Frågan som borde ställas är varför vi inte
är lyssnande? Den frågan besvaras här inte mer än
att det kan bero på att det är barn och att vi uppfattar dem
som i visan, dvs.de ”tillhör ett folk i ett främmande
land.” Kanske är det även så att just den poetiska
texten inte alls är döljande utan snarare enbart ett svar på
vad barndomen kan vara. Visserligen ett individuellt svar utifrån
sin tid (1950-60 tal) men inte mindre sant för det. Att barndomen
är en period som generellt sett skiljer sig från ungdomen och
andra tider i livet, på flera olika vis, är ändå
obestridligt.
En tanke med utställningen som Måna Wilsson framför är
att med utställningen lyfta fram mångfalden i begreppet barndom.
Att visa hur barndomen är en del av en kulturell process där
också konstverk ingår i begreppsbildningen. I detta ingår
en postmodern tanke att bilden är det som skapar vår uppfattning
och förståelse av världen vi lever i. En vidare tankegång
skulle då också kunna bli att bilden inte skapas av konstnären
utan av den som ser den, tolkar eller dekonstruerar den. Ett synsätt
som förvisso inte är nytt men stämmer eftersom bilder ingår
i en kommunikationsprocess där systemgrunden ligger i en avsändare
och mottagare. Och mottagarna, dvs. besökarna t.ex. på den
här utställningen är alltid på flera vis olika.
Den sista delen i utställningskatalogen upptas av Anja Hirdmans feministiska
text som slår in öppna dörrar när hon t.ex. beskriver
leksaksavdelningarnas blåa och rosa sidor. Att i en socialiseringsprocess
bli man eller kvinna beror nog på att vi uppfostras i konsumtionssamhällets
klichéer om vad som är manligt/kvinnligt. Men samtidigt finns
ju en förklarande omständighet i att leken uttrycker kropparna
och mentaliteten hos de olika könen.
Stående vid Dag Vallins utställda koja, som jag tycker är
ett smått kongenialt verk, kan man t.ex. fråga sig varför
är det mest pojkar som bygger kojor. Är det en patriarkalisk
gammeldags uppfostran kombinerad med klichétungt samhälle
som fostrar oss till kojbyggare. Eller är svaren mer komplexa?
Utställningen på Sundsvalls museum kan till och börja
med kännas som ett mix och för löst sammanhållen.
Men å andra sidan kan man se det som en utställning som just
speglar det disparata i begreppet. T.ex. är det bra långt mellan
Nina Svenssons lekparksraket i bjärta färger som fnittrande
stiger till höga höjder och Carl Frisendahls slingrande piedestalställda
tonårskropp. Materialen speglar skillnader men också mycket
annat. Ett estetiskt ideal som ligger i förankrat i adertonhundratalet
gentemot ett som på ett roligt och distanserat vis är nutida.
Både har, liksom praktiskt taget allt på utställningen,
höga konstnärliga kvalitéer och speglar tydligt mångfalden
i utställningen. Och just mångfalden och kvalitéen,
sett genom de olika ögonen och tiderna uppfattar jag också
som det som binder samman utställningen ,gör den värdefull.
Nils Möllerbergs och Gunnar Nilssons mer klassiska utförda barnporträtt
från 1920 och 30-talet är intressanta därför att
de inte enbart visar en ny mänsklig individ utan kanske även
en ny tidsanda och en ny människa i Sverige. Teckningslärarinnan
och konstnären Signe Tjernelds flickporträtt är noggrant
utförda teckningar men också ett resultat av en känsla
för karaktärer. En annan kvinna som ofta har skildrat barn är
Vera Nilsson och här på utställningen finns hennes ”Det
första steget” Målningen påminner till en del om
X´ets i färg och rörlighet, men är samtidigt fast
och mycket avstämd trots flickans vingliga steg. Förövrigt
ett av de starkaste emotionella verken på hela utställningen.
En annan bild av liknande styrka är Asmunds Arles bronsskulptur ”Nyfödd”.
Båda Nilssons och Arles bilder präglar in begrepp som liv och
utveckling. Och vill man tillägga; blir själva synteserna av
dessa begrepp.
I Bror Hjorts målning ”Vilda indianer vid Långsjön”
finns lekfullhet och glömska av tiden som också är så
typisk för barn. Målningen är gjord 1941 men bär
inga spår av en brinnande vuxenvärld.
Bildreportaget ”Småmänniskor” av Micke Berg har
en fotografisk närvaro och medvetenhet som imponerar. Men så
tog projektet också tre år att genomföra. I Christer
Strömholms klassiska fotografier finns ett mera stilla uttryck, där
bilden liksom samlar sig för ett avstamp mot betraktaren. Marja Rutas
träsnitt river sönder den harmoniska bilden av barn och ungdomars
liv. Hennes träsnitt är ett utmärkt avtryck av den samhällskritiska
konsten som dominerade på 1970-talet. I Lena Cronqvists målning
”Vid bordet” synes två flickor leka med en pappa och
mamma docka. Men över målningen svävar en annan stämning,
av något vodooliknande. Hans Wigert är också en målare
som i sina bästa bilder är en tidsövergångare och
poet som i t.ex. ”Bubbelgum”. Maria Miesenbergers fotografiska
serie innehåller även en poetisk klangbotten, men här
finns något som påminner om Cronqvist. Däremot innehåller
Marie Capaldis målningar en direkthet och något okomplicerat
som enklast kan beskrivas som ”rent måleri.” Skulptören
Birgitta Muhrs spagettiringlande är en spänstig skulptur som
på sitt sätt och beskriver en sida av barns liv. Både
humoristisk och talande. Lena Collins verk ”Love me tender”
anknyter till Hirdmans text därför att den tar upp den ”le
och behaga uppfostran” som vissa småflickor får av sin
omgivning.
Galonbarnet som Anja Persson har på utställningen, som reser
sig och sjunker ihop alltefter man kommer nära eller går ifrån
är också en talande illustration till Collmar/Mårtens
uppmaning att vi bör lyssna på barnen. Onekligen är det
sant men när ska föräldrarna ha den tiden då både
mamma och pappa jobbar hela dagarna och har så mycket att göra
när dom kommer hem. Bortser man från den frågan och även
frånvaro av svar, och istället ser på helheten så
är mångfalden av barndomsskildringar tänkvärda och
mycket omväxlande. Ibland också lika levande och intagande
som Mikael Arvidssons omslagsfoto till katalogen.
Jan Grubb
|
|