|
||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
|
Nattliga nöjen Man kan inte ha det så mycket bättre. Det är novembernatt i Stenberg, Arnäs, Örnsköldsvik, Ångermanland, Sverige, Europa, Jorden. Min kära snusar lugnt vid min högra sida och på mitt bröst ligger Mr. Walkman. Jag har varit vän med honom så länge att jag kallar honom "Walkie". Walkie är japan och heter Sony i efternamn. Just nu klockan 02:16 blinkar han åt mig med sitt röda öga. Han har bjudit in en av mina stora favoriter: den franske cembalisten Pierre Hantai, och Pierre tänker spela de trettiotvå "clavierübungen" av vår Johan Sebastian Bach, de stycken som vi kallar Goldbergvariationerna. Minsann! Jag känner mig som greve Kaiserling, som beställde "övningarna" av Bach för att spelas för den sömnlöse greven av dennes cembalist Johan Gottlieb Goldberg. Lugna men glada stycken ville greven att Bach skulle komponera, och det är väl precis vad han gjorde - men att somna till? Jag vill vara vaken och lyssna till cembalomästaren Pierre Hantai. Jag förs av cembalons glittrande toner till Loiredalen i Frankrike. För många år sedan. |
Jag var tjugotvå år gammal. Många år sedan. Orleans-Chambord-Amboise (visst är det där som Leonardo da Vinci ligger begravd i slottskapellet?) Tours-Saumur, med sitt hästmuseum - Quiberon, då en liten håla på Bretagnes sydkust. Min nattlige vän Pierres födelsestad och varifrån jag en stormig morgon tog mig över till den lilla ön Belle Ile - där mitt första möte med Claude Monet ägde rum. Under den timslånga båtfärden möter jag Helmi, en kvinna med finlandssvensk mor och fransk far. Hon inbjöd mig och min reskamrat att besöka henne i föräldrarnas sommarhus. Men först måste vi till Goul Phar, sade hon, till Monets vilda klippor. Vi kämpade oss fram i motvinden och nådde Goul Phar, en stor skarpskärande klippudde rakt ut i havet. Sönderslitande, vattenfylld stormvind, vrål och dån från de rasande och skumtrasade jättevågorna, ett ekande tjut när havet sögs ut, så nya attacker mot de brunsvarta, spetsiga klipptopparna. |
"Cliffs at Belle-lle" Monet 1886 |
Vi retirerade ganska knäsvaga från klippkanten och efter någon
timme, genomblåsta, genomblöta och mätta på intryck
blåstes vi snabbt tillbaka till Helmi. Hon bjöd på cider
i köket och frågade om vi varit i Goul Phar, men innan vi hunnit
svara öppnade hon dörren till ett inre rum. Och där! Med
ett vrål slog vågorna emot oss - jag kunde knappt se, tappade
andan i blåsten, slickade mina saltvattenstänkta läppar,
spjärnade med fötterna, havet i uppror
Goul Phars klippor
så intensivt målade att jag knappt vågade närma
mig målningen som hängde på väggen.Jag
vände mig mot Helmi: "Hur är det möjligt?" "Det
är Claude Monet som har målat den, han skänkte den till
min far, de var goda vänner." Skimret, flimret, ljuspunkternas
lek över det stormande havet hade bländat och tagit andan ur
mig. Sett nog.
Samma hägring syns i alla väderstreck. Levt
nog.Genom livets skiften. Larm och hägringar! (Arthur Rimbaud) |
|
Monet byter plats med Manet i mitt nu, trots Goldbergs alla variationer,
trötta huvud. Belle Ile, Frankrike, byter plats med Humlebaek, Danmark.
Det är den 5 oktober 1997 och på Lousianamuseet pågår
"Ny kunst fra Danmark og Skåne". Lena Mattson har där
skapat videoinstallationen "Breakfast for everybody" efter förebild
av Edouard Manets på sin tid skandalomsusade "Dejenuer sur
l´Herbe" eller "Frukost i det gröna". I Lenas
installation görs personbyten och flera människor deltager.
Manets två kvinnor och två män har utökats till
det dubbla. De agerar och utför ett spel som slutligen verkar riskabelt
och provocerande. Det sker reträtter och framryckningar. Några
av deltagarna vill få åskådarna att agera med. En kvinna
framför mig tar av sig skorna och börjar gå fram mot det
inbjudande, gröna gräset. Hon hejdar sig inte och stöter
hårt mot väggen. Det som först kändes som en återseendets
glädje - Manet live! - förvandlas till något som närmar
sig panik och jag lämnar rummet. Jag är glad över min kraft. (Karin Marie Edelfeldt)
|
Pierre Hantai har spelat den sista variationen, "Aria da capo e Fine", och dess långsamma, nästan vaggande rytm för mig in i sömnen. Jag glider iväg på ett sätt jag egentligen inte önskar. Jag kommer lite f ö r långt bort. Så är det. Slutten av desember. Nattemörket der hvor ettermiddagen skulle vaert.
Nesten billöst, rent for fotgjengere. Kulden fikk nese og örer
til å föles som stålproteser mot de indre, huleaktige
delene av hodet. Lyskasterne over den tomme sköytebanen, villaveien
fra et gammelt fotografi, en sommerdag me sterk heggeduft. Fortapelse.
Aldri komme tilbaka til dem som venter. En glede som å lese om en
annens redsel. Som ikke å tillhöre noen. Ikke höre noen
som roper på deg. Vi fortsetter forbi orene, mot den ytterste snö
og tankelöshet. om
den tiden finnes mer (Ur
Söppelsolen av Tor Ulven) |
|
||||||||||||||||||