Samtal
i köket om relationell estetik
Happening
Avantgardistiska upptåg
Live art
Community Bared art
Performance
Aktioner
Situationskonst
Street Art
Aktivism
Sociala skulpturer
Aktiva medskapare
Relationell konst
Den 3 maj hölls det fjärde samtalet på ÖKKV, där
ett stort grepp togs om hela den flora av konstnärliga uttryck som
lämnat det privata rummet och ställt sig på gatan eller
ute i samhället. Lisa W Carlson och Rebecka Wigh gjorde små
korta nedslag i den myllrande och händelserika utveckling som följt
efter dadaismens intåg för 100 år sedan. Det handlar
om konst alltifrån önskan att expandera konstbegreppet till
politiska dimensioner till konst som velat slita av sig den blytunga kappan
från traditionen och visa sin nakenhet, ofta i ordagrann betydelse.
Carlson & Wigh plockade fram några viktiga namn på vägen
och visade bilder i dess anknytning. Fluxus-rörelsen på 60-talet
som förebådade konceptkonsten, Yoko Ono med sina frigörelseaktioner
för kropp-psyke, Chris Burden, berömd för skottet som avlossades
mot honom och som träffade oavsiktligt, Teching Hsieh som var sammanlänkad
med en kvinna under ett helt år och som satt lika länge i isoleringscell.
Listan skulle för övrigt kunna göras lång på
konstnärer som under förra seklet lät utsätta sig
och sin kropp på gränsen av vad människan kan klara av.
Man gjorde det som demonstration mot teknologiseringen och instrumentaliseringen
i det moderna samhället, som desperata rop om att människan
består av blod, kött och tårar.
Samtalet
fördes också in på mer eller mindre kontroversiella konstprojekt
på närmare håll, som Anita Wohlens ”Konstpassage”
1996 vilket gav orsak till ramaskri i lokalpressen. Utställning för
kor och uppsopat damm som konstverk! Lisa W Carlsson berättade om
sitt människa - vattenprojekt samma år, då hon under
en vecka simmade fram och åter över kanalen i Härnösand
till sitt jobb och ville visa på vattnets närvaro och möjligheter
med våra liv. ”Konstpassage” fick för övrigt
en fortsättning 1999 då Carina Kågström sålde
egen inplastad konst på Hemköp i Härnösand, och då
Gunilla Gustafsson startade olika byaktiviteter i Liden. Ett uppmärksammat
namn, eller logotype rättare sagt, på senare tid är Akay.
”Gör staden till din lekplats - vem hindrar dig?” Få
kan ha undgått Akays berömda pyttelilla stuga och stugtomt
mitt i Stockholms storstad.
På
slutet av kvällen berördes något om vad som egentligen
är relationell konst och estetik. Att det rör sig om projekt
som vill utvidga gränserna och avdramatisera konstbegreppet står
klart. Men handlar det som vanligt om kejsarens nya kläder? Symtomatiskt
för längtan efter klarhet i en begreppsförvirrad tid ger
Paletten ut sitt senaste textspäckade nummer med rubriken ”Vad
är konst?” Kan rekommenderas för den som vill kolla läget
just nu. En annan sak som står klart är att begrepp som relationell
konst gett så stort upphov till en mängd utomkonstnärliga
teoretiska resonemang att det i förlängningen omedelbart skapat
behov för många att söka sig tillbaks till någon
sorts inomkonstnärlig utgångspunkt. Vad vill konsten, vad har
den att erbjuda innerst inne?
Text: Jan
K Persson
|