TräGård
Janne
Björkman, Åsa Bergdahl, Margareta Klingberg, Björn Ola Lind
och Mats de Vahl
Smakprov – Köja f.d. sågverk i Lockne 31/7
Industrimannen Georg Scherman grundade Nyviks Ångsåg 1866 i byn Lockne vid Ångermanälven. Han och hans fru Hilda Silfverskiöld uppförde en ditflyttad herrgård och lade ned stor möda på den kuperade och natursköna omgivningen som anslöt till sågverket. Bland annat fanns ett vackert bergutsprång som gavs namnet ”Loreleiklippan”, efter legenden om flodjungfrun Loreleis och den stora klippa som ligger vid Rhen. När fartyg ofta gick i kvav i närheten skylldes det på Loreleis, där hon satt högst på klippan 133 meter över Rhen, kammade sitt vackra gyllene hår och sjöng en så underlig och lockande melodi att de stackars pråmskepparna trånsjukt bara tittade på henne och glömde de farliga reven.
En vidunderligt vacker sommarkväll i slutet av juli 2004 står operasångerskan
Kerstin Hilmersdotter-Persson på Loreleiklippan vid resterna av det
förfallna sågverket i Lockne och sjunger smäktande tyska arier.
Hon kammar likt en vålnad sitt långa hår och plockar vildvuxet
ris på klippkanten. Det är upptakten till projektet TräGård
där fem konstnärer tänker tolka och synliggöra immateriella
minnen från industrisamhället i Ådalen, och sammanfoga dem
med fysiska spår i landskapet. Ett arbete nog så utmanande med
tanke på landskapets ekonomiska och politiska historia.
Efter uppenbarelsen på klippan ges skrotkonsert i smedjan
med Lind, Magnus Olsson och Mikael Öberg, innan publiken serveras sill
och pärer i pannhuset. Någon stämmer upp ett dragspel för
”Månsken vid Ångermanälven”. Janne Björkman
iklädd militärrock läser i pannhuset högt krigsnotiser
ur Nya Norrland från 7 juli 1940, medan man på väggen ser
torkade barlastväxter arrangerade av Margareta Klingberg.
Den konstnärliga tanken att ta de industriella spåren ”i
besittning” gäller i hög grad för den stora publik som
sökt sig till den delvis övervuxna platsen vid älvkanten. Några
småpojkar klättrar i snåren under Loreleiklippan men de flesta
sitter på tryggt avstånd och intar sina sillar nere vid pannhuset,
man bör ju inte utmana det historiska ödet en sån här
vacker kväll. I fortsättningen kommer konstnärerna att söka
upp andra synliga och osynliga industrispår i trakterna, säkrast
att snabbt lämna en plats där skönheten slagit följe med
katastrofen. Men med tanke på Ådalens historia kommer de nog inte
undan så lätt. Det finns ju mer berömda skott än Schermans.
Underligt hur detta vackra landskap tar på nerverna. Vi får se
vad som erbjuds nästa gång 27 september i Kramfors Konsthall.
Text: Jan K Persson
Foto: Mats de Vahl
Se även
www.industrialgarden.org
VOLYM | |||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||