Konstnärerna
tar över och kollektivverkstäder som framtida galleri?
Spridda reflektioner av Margareta Klingberg
efter deltagande i SUPERMARKET
Supermarket
är den alternativa konstmässan som skapats av och exponerar
den konstnärsdrivna konstscenen. Årets mässa, som pågick
14-17 februari, hade internationell spännvidd och fick förstärkning
av rutinerade medverkande från Polen, Kanada och USA.
Till namnet
och organisationen följer Supermarket marknadens former och spelregler
med inträdesavgifter och kostnader för marknadsplatser i montrar.
Under tre och en halv dag bjöds här rikligt med konstupplevelser.
Men mässan blev lika mycket en mötesplats, ett forum för
samtal och ett tillfälle för utbyte mellan parter och intressenter
inställda på att söka kontakt och vidareutveckla nätverk.
Kultivator,
"Kundharv" (pressfoto)
Konceptet
Supermarket är resultat av Stockholm Art Fairs tredelning. Då
en grupp gallerister självvalt formerade sig under namnet Market
och intog Konstakademins lokaler beslöt några konstnärer
att för egen och andras räkning skapa ett alternativ; en utställning
som utgår från kraften och resurserna hos den växande
scen som skapas av konstnärerna själva. Detta gjordes i år
för tredje gången och fyllde Enskilda Galleriet på Kungsholmen,
en kraftfull utvidgning från förra årets marknad i klassiska
Konstnärshuset.
- Kulturellt
kapital behöver inte innebära att konstnärer jobbar gratis,
skriver projektledare Pontus Raud i utställningskatalogen. Snarare
att vi tillför en annan puls och energi.
Som deltagande
utställare i Supermarket 2008 befann jag mig under mässdagarna
i en förtätad och pulserande massa av ljud-, bildintryck och
människor. Mitt bidrag var en installation för Fiber Art Sweden
där en text likt tapetvåder bildade bakgrund till textilt baserade
verk. Härifrån försökte jag kombinera rollen som
utställare med möjligheten att utforska andras arbeten och presentationer.
Fiber Art
Sweden (foto: M. Klingberg)
- Det gick
mycket snabbare att se Market, sammanfattade en besökare som kom
från de etablerade galleristernas mässa i Konstakademin. Supermarkets
utbud var ofta konceptuellt, tankebaserat, rikt på informativt innehåll.
Utöver konstnärsdrivna gallerier fanns här också
några av organisationerna inom konstområdet; t ex NKF, Nordiska
konstförbundet, CRAC samt tidskrifterna Hjärnstorm, Paletten
och nätbokhandeln Sjön.
Få
utställare kom i år norrifrån. Galleri Verkligheten i
Umeå valde att avvakta. Före detta Galleri Box kraftverk har
dock en namne i Göteborg vars konstnär Björn Persborg presenterade
verk i lådliknande resväskor. En kongenial form för att
visa andaktsrum belägna på flygplatser världen över.
Verket kan stå som exempel på den geografiska räckvidden
i konstnärernas motiv och metoder.
Jordbrukets
ikonografi
Stor sympati
väckte konst- och jordbrukskollektivet Kultivator från Dyestad
på Öland. Gården hyser både mjölkbonde, grönsaksodlare
och konstnärer. Utifrån olika yrkesroller låter man verksamheterna
blandas i bilder, performanceverk och sociala aktioner. Det organiska
jordbrukets ikonografi används i enskilda bilder där flugfångare,
fodersäckar, fröpåsar och kornas öronmärken
ingår. Gårdens kor är medaktörer i filmen "Middag
med korna eller Mat till dem vi älskar". Har man ångermanländskt
perspektiv tänker man genast både på Skogsnäskollektivet,
Holmgång och Anita Wohlén/Christer Carlstedts arbeten på
Nordviks naturbruksgymnasium. Ämnen som resursanvändning, livsmedelsproduktion
och distribution är knappast uttömda inom konsten, tvärtom
än mer angelägna allteftersom den globala temperaturen stiger.
Jord- och
markbundet var också Gustaf Broms imponerande vackra verk som representerade
galleri Candyland, där mässans katalogredaktör Andreas
Ribbung, snart utställare på galleri Torggatan 10 i Ö-vik,
är en av aktörerna. Broms och följeslagaren Trish Littler
har gått från Vendel i Sverige till Odessa vid Svarta havet
i Ukraina. En serie fotografiska triptyker markerar deras väg genom
Europas mitt. "A walking piece" är en teckning i tid utförd
med våra kroppar, skriver konstnären. Teckningen sträcker
sig över territorier med stark koppling till svensk krigs- och erövringshistoria
liksom till pågående politiska skeenden.
Sprängraft
Komprimerat
innehåll men stor sprängkraft kännetecknade verken hos
galleri Tegen 2, som drivs av Dror Feiler och Gunilla Sköld Feiler.
I Feilers korta video sitter tillfälligt sorglösa flickor i
det palestinska flyktinglägret Jenin på Västbanken och
sjunger i glädje över den barnteater som just invigts. The Freedom
Theater har stöd från Sverige. Tegen visade också den
Sverigebaserade turkiske konstnären Hakan Akcura som med affischens
slagkraft och delar av den turkiska konstinstitutionen i översättning
problematiserar kemalismens inflytande i dagens Turkiet. Ataturks ansikte
är utraderat men igenkännbart och verket visades i Turkiet i
höstas. Kerstin Hansson lockade med en vacker installation av gjutna
naturobjekt och leksaker som dock hade giftig bismak och underton.
Studio 44,
Emma Hammarén. (pressfoto)
På
begränsat utrymme och i anspråkslösa format kommunicerade
många utställare på liknande sätt med världen
utanför konstvärlden. Emma Hammaréns sparade sms- meddelanden
från bombattentatens dag i London är ett gott exempel. Mobilen
som bildyta med pixlig text ger associationer till broderi och visades
hos Studio 44.
Bland sponsorerna
fanns i år Polska Institutet som gjort det möjligt för
projektledningen att resa och stifta bekantskap med den livaktiga polska
konstscenen.
Polska och
aktioner
Så
kom det sig att konstnärsgrupperna szu szu från Warszawa, f.a.i.t.
från Krakow och Wyspa från Gdansk kunde resa till Stockholm,
de senare med polska tegelstenar i bagaget. Wyspa har sin bas i före
detta Leninvarvet i Gdansk. Fortfarande byggs några båtar
om året medan industriområdet genomgår privatisering.
Från en soffgrupp med varvets namn broderat i sammet, med Solidaritets
logotyp som väggmålning ser jag japaner i Tokyo dansa polska
folkdanser iklädda autentiska dräkter från olika polska
regioner.
Wyspa: Video
(foto: M. Klingberg)
Gruppen szu szu deklarerar:"There is no particular media we prefer."
De nomadiserande konstnärerna visade dokumentation från en
lång räcka aktioner i Polen och andra länder. Den mest
anspråkslösa bestod i att måla grindar på olika
daghem blå. Den mest omfattande var, enligt dem själva, när
de öppnade en affärslokal i Schweiz där de under loppet
av en månad bytte specialitet och inredning var annan dag. Till
Stockholm medför de en bräda som en polsk skomakare använt
för att stryka av lim. Objektet blev därmed konstförklarat.
F.a.i.t samarbetar med konstnärer i Ukraina som i en video gett en
professionell och traditionell historieberättare i uppdrag att reciterar
performancekonstens historia på offentlig plats i Kiev. F.a.i.t
intresserar sig för hur tradition fortlever i samtidskonsten.
Kollektivverkstäder
i Kanada
Två
konstellationer från den nordamerikanska kontinenten har anrikt
förflutet och övertygande erfarenhet av konstnärsdrivna
verkstäder och gallerier. Daniel Roy, baserad i Montreal, presenterade
i utställningen, dess katalog och en pocketbok det kanadensiska nätverk
som omfattar 150 arbetsplatser i det vidsträckta landet och sedan
1970-talet möjliggör experimentellt och multidisciplinärt
arbete för unga och etablerade konstnärer. Sculptors Guild i
New York bildades redan 1938 och har namnkunniga medlemmar som Louise
Borgeois och Louise Nevelson. På Supermarket visades objekt av ca
50 medlemmar. För transportens skull likartade i format men maximalt
väsensskilda i uttryck och material.
Därmed
går tanken till de svenska kollektivverkstäderna; deras relativt
anrika historia och fortsatt stora betydelse under nuvarande kulturpolitiska
regim. Västernorrland har ju två av dem, varav den i Örnsköldsvik
emellanåt också driver utställningsverksamhet. Avknoppningar
förekommer på Ulvön, i Nordingrå, på Torggatan
10 i Örnsköldsvik. Att kollektivverkstäderna tar steget
fullt ut och även blir gallerister är en tänkbar utveckling.
Supermarket är/var inte minst en utställning om historiska och
geografiska samband, om verksamma nätverk och nydanande möjligheter.
Hur den uppstickande
mässan Supermarket kunde komma till i dagens klimat när egenföretagaren
är det politiska idealet men kulturens tänkta sponsorer från
näringslivet ännu inte hunnit skynda till - det är förstås
en avgörande och intressant fråga. Under arbetet med förra
omgången gav Bildkonstnärsfonden stöd med ett projektbidrag.
I år var Stockholms kulturförvaltning största bidragsgivaren
med 100 000 kronor. BUS, Bildkonst och upphovsrätt och Kulturrådet
stöttade vardera med 50 000. Utöver projektledare Pontus Raud
namnger katalogen 14 medarbetare som stått för allt från
katalog till ljud och mässans fysiska uppbyggnad (och snabba rivning)
av spånskivor. Mässan ger också intäkter utöver
entréavgifterna. 36 utställare har betalat 400 euro vardera
för en marknadsplats i konstens alternativa sfär.
Text: Margareta Klingberg
2008-02-25
|