|
|
|
Miljöstudenter provar konst i Högakusten-landskapet
Hällmålning 2005
Under helgen
29 september - 2 oktober deltog ett tjugofemtal studenter från Uppsala
Universitet i en workshop i landskapskonst i Nordingrå. Arrangörer var
Järnsta Kulturförening och det var andra hösten i rad som universitetet
lade
denna konstkurs i Järnsta kulturhus. Studenterna läser vid Cemus, Centrum
för miljö och utvecklingsstudier vid Uppsala Universitet, där man prövar
på olika tvärvetenskapliga projekt. Ett av dessa är att försöka se förbindelser
mellan
natur, miljö och estetik. Det konstnärliga perspektivet kan ge nya infallsvinklar
och ny förståelse för naturmiljöns betydelse och värde för människan.
I skogen
Workshopen är upplagd i två delar som flätas in i varandra. I år
startade
arkeologen Bengt-Ove Viklund med en föreläsning om och en exkursion
till ett par intressanta historiska boplatser vid Skuleskogens naturreservat.
Det märkliga vid besök i ostörd natur är den plötsliga tidlöshet som
uppstår. Även om vi befinner
oss i 2000-talet skulle det lika gärna kunna vara 1700-talet, landskapets
utseende är i stort sett sig likt och det leder osökt till reflektioner
kring
naturens mystik och rituella betydelse för människan.
Rotsidan
Efter den historiska
återblicken åkte deltagarna tillsammans med de konstnärliga ledarna
Jan K Persson och Dag Wallin ut till havet och det högstämda naturreservatet
Rotsidan. Där provade man på olika sätt att visuellt gestalta sina upplevelser
av detta landskap. Eftersom Rotsidan är ett naturskyddat område var
man noga med att bara använda material som inte gjorde åverkan på miljön.
Det är ju också en viktig vinkling på konstnärlig etik. Det fanns ändå
gott om uppslag och det var inte svårt att hitta material att använda
vid stranden, som stenar, lösa kvistar, löv, kottar, drivved och annat
smått och gott. Några hittade förbrända stockar med kol vilka man kunde
rita med. Man hade också med sig vattenlöslig pulverfärg som lätt kunde
tvättas bort efteråt. Plus snören, ståltråd, papper, textila material
och olika verktyg.
Måla vatten
Men hur skulle man lösa uppgiften? Alla som varit på Rotsidan vet
att miljön
där i sig är som ett enda stort konstverk, det stora högstämda havet,
de röda stenarna, de långsträckta platta klipporna, vinden,
vågorna… Det har också inspirerat många besökare tidigare att skapa
små egna personliga meddelanden
eller konstverk som fortfarande finns kvarI den här workshopen var ambitionen kanske mera komplex men inför
den konstnärliga uppgiften skiljer den sig
knappast från vilken nyfiken och lekande strategi som helst. Arbetet
genererade snart olika idéer som löpte vidare mot ett antal både små
och större mer eller mindre spontana installationer. Flera av resultaten
var av överraskande hög
nivå med tanke på den korta förberedelsetiden.
Kolteckning
Formtagning
Spirallinje
På kvällen gjordes en
genomgång av allt där var och en fick berätta om sina
tankar kring arbetet, innan den informella utställningen revs och Rotsidan
återgick till sin egen magistrala konst. Projekt av det här slaget understryker
vikten av möten mellan vetenskap och konst. Konsten kan öppna fönster
mot
det oväntade och förvånande där vetenskapen knappast trodde att det
fanns något fönster. Och ändå handlar det kanske om ett fönster som
hela tiden är vidöppet?
Testodling
Text och
bild: Jan K Persson
|
|
|