Kulturfabriken
och ÖKKV får ökad regional betydelse
Margareta Klingberg om resecentrum och nya samarbeten
Kulturfabriken
inlemmas i Ö-viks nya stationsmiljö.
Kollektiva
konstnärsverkstan i Örnsköldsvik har under vårvintern
hamnat i händelsernas centrum. Kulturfabrikens omgivning förvandlades
från och med april till byggarbetsplats för Botniabanans stationsbygge
Örnsköldsviks C. Förberedelserna
för stationsbygget som inleddes under april och börjar på
allvar i november kommer definitivt att förändra verkstans tidigare
autonoma läge i hamnens inre. Örnsköldsviks resecentrum
ska stå klart i juni 2010 och kommer att ansluta till den nuvarande
Kulturfabriken. Det gamla industrihuset blir därmed en del av den
nya och framåtsyftande stationsmiljön. I bästa fall inlemmas
även kollektiva verkstan i detta dynamiska stråk.
Närgånget
bygge
Den 9 maj
gjorde Agneta Brandt, vd i Tjänstecentrum Örnsköldsvik,
ett besök hos ÖKKV för att informera om de förändringar
stationsbygget medför. I första hand innebär det olägenheter
i samband med det närgångna bygget. Brandt presenterade en
tidsplan för arbetet och gav en bild av de förändringarna
som kommer att ske med huset och dess närmiljö.
Det är
kommunägda bolaget Arken Tjänstecentrum i Örnsköldsvik
som ansvarar för kommunens tre stationsbyggen vid Botniabanan. Förutom
Örnsköldsviks C byggs också Örnsköldsviks norra
och stationen i Husum. Det arbete som just påbörjats kring
Kulturfabriken innebär anläggning av gatorna Magasinsallén
och Magasinsgränd som är avsedda för enskild biltrafik
respektive godstrafik till stationen. Busstrafiken kommer att gå
på Järnvägsgatan, ett cykel- och gångplan med cykelparkering
kommer att passera utanför Kulturfabrikens nuvarande entré
som alltså försvinner liksom nivåskillnad mellan gata
och entré.
Arkens vd
Agneta Brandt (t.v.) informerar ÖKKV om resecentrum.
Grundförstärkning
Om två
år kommer Kulturfabriken att ligga mitt i en nyanlagd trafikmiljö.
Den nuvarande långsida som vetter mot Järnvägsgatan och
fjärden byggs ihop med det ännu högre stationshuset och
blir dess innervägg. Plattformsbyggnaden som löper utefter foten
av Varvsberget påbörjas i september. En grundförstärkning
utifrån gör att Kulturfabriken kan stå kvar utan att
rubbas. Arbetet i ÖKKV beräknas kunna pågå under
hela byggprocessen utan evakuering.
Ur teknisk
synpunkt finns inget som äventyrar verkstans framtid när Ö-viks
resecentrum angör Kulturfabriken. Verkstan är tvärtom önskvärd
i den nya miljön som har behov av rätt slags kompletterande
verksamheter.
En fråga
som varken ställdes eller besvarades under mötet är vilken
hyresnivå som kommer att gälla i det nya stationskomplexet.
Idag ansvarar tekniska kontoret för Kulturfabriken och ÖKKV
betalar en subventionerad hyra. Tjänstecentret Arken lägger
in pengar i förstärkningen av huset men Brandt bekräftar
varken om eller när det är aktuellt att förvärva fastigheten.
För
de konstnärer som arbetar i ÖKKV eller har ateljéer i
husets översta plan gäller nu att se framtiden an med tillförsikt.
Tåget
går nu
Lars Ahlström,
ordförande i ÖKKV, ser en historisk chans för Örnsköldsviks
kommun att säkra verkstans plats i den kreativa miljö som kommer
att utvecklas i inre hamnen. Kommunens motto i det pågående
utvecklingsarbetet Världsklass 2015 är FUNK. Tanken är
att forskning, utbildning, näringsliv och kultur i ett gemensamt
geografiskt område kan ge upphov till nya idéer, nätverk
och samarbetsformer. Den omtalade synergieffekten aktualiserades redan
när Arken byggdes i början av 1990-talet. Ahlströms ser
idag en bild där verkstan, central punkt även för yrkesverksamma
från övriga Norrland, självklart hör hemma i grannskapet
i sällskap med Umeå universitet, Mittuniversitetet, Digital
Printing Center, kulturhögskolans nya utbildningar, teater, konserthus
och studentbostäder.
- ÖKKV:s
plats i den nya dynamiken borde stämma väl med den kulturstrategi
kommunen håller på att utveckla, säger Ahlström.
Men ska framtiden tryggas behövs med all säkerhet att kommunen
inrättar den form av ateljéstöd som är vanligt i
andra kommuner. Dialog med kommunen och planering inför den nya situation
behövs om ÖKKV ska kunna hävda sin plats och Örnsköldsvik
ska kunna leva upp till sitt rykte som konststad.
- Just nu finns tillfället att göra något riktigt bra
, menar Ahlström. Det vore synd om tåget hinner gå innan
det ens börjat rulla.
Hanoi
- Örnsköldsvik via Umeå
Sista veckan
i mars månad kom den vietnamesiska konstnären Thuy Nguien Thi
Bich att personifiera den kreativitet som är möjlig just i Örnsköldsviks
kollektiva konstnärsverkstad. Hon kommer från Hanoi. Som magisterstuderande
vid Konsthögskolan i Umeå genomför hon ett utsmyckningsuppdrag
för Ålidhems centrum i Umeå. Arbetet ingår i ett
större projekt där konsthögskoleelever bearbetar den yttre
miljön på Ålidhem i samarbete med kommunala företaget
Bostaden.
Thuy Nguien
Thi Bich och Mikael Arvidsson i emaljverkstan.
Thuy har
skissat ett måleriskt förslag med sex träd i olika färgkombinationer.
Det passar att utföras i emalj. Verkstaden i Ö-vik är platsen
där det kunde genomföras och uppdraget kunde inte överlåtas
på någon annan. Trots att Thuy aldrig arbetet med emalj tidigare
genomförde hon det under en vecka i verkstan. Verkstans konstnär
Mikael Arvidsson var handledare och lotsade henne genom projektet med
erfarenhet och praktiskt handlag.
- Hon hittade emaljens möjligheter att ge ifrån sig färg
och arbetade fram klart lysande kulörer.
Han imponerades av hennes mod att ge sig på plåtarna direkt
med färg och pensel.
Thuy Nguien
Thi Bitch är en konstnär som arbetar med flera medier. Medan
hon målade stod hennes videokamera på och övervakade
arbetet. Under dagarna som gäst på verkstan hann hon visa flera
egna videoverk. Jag hann se LaVie. Titeln är lånad från
etiketten på ett vietnamesiskt mineralvatten och visar kvinnor i
Hanois täta gatuliv bärande på bröd och andra bördor
från morgon till kväll. Hon har också gjort en musikvideo
med Umeås singer-songwriter Tor Lundmark.
Thuy Nguien
Thi Bitch "residency" på ÖKKV var kort men intensiv.
Som både konstnär och masterstuderande är hon en upptagen
person. Hon återvände till Umeå för att återuppta
sitt angelägna video- och examensarbete med asiatiska kvinnor som
invandrat till Västerbotten.
Det som förbinder
vårvinterns händelser i Örnsköldsviks verkstad är
naturligtvis att de nya stationsmiljöerna i kommunen har behov av
konstnärer och konst. ÖKKV står för en konstant genomströmning
av konstnärer och medier med mer än regional anknytning. Något
av detta borde bli synligt och få fäste i den yttre miljön
på Botniabanans stationer.
Text och foto: Margareta Klingberg
2008-04-24
|