|
|
|
KKV-returmöte
i Göteborg
Första
veckan i april genomfördes returmötet av utbytet mellan KKV-verkstäderna
i länet och KKV Göteborg, det som under projektnamnet "Kust
till kust" inleddes förra sommaren. Nio representanter för
ÖKKV och KKV Härnösand mötte nu åter de fem
Göteborgskonstnärer som medverkade i Örnsköldsvik.
Platsen var den stora KKV-borgen vid hamninloppet och Röda Sten i
Göteborg, en arbetarklassisk miljö som andas industrialism,
sjöfart och numera en intrikat blandning av kultur och expansiv företagsamhet.
Agneta Dellwik-Lantz
berättar om glasets material och färger
för Mikael Arvidsson och Camilla Lengstrand.
Workshopen
var uppdelad i en tredagarskurs i glasmålning och bränning
samt två dagar för eldskulptur. En inspirerande och kunnig
handledning i glas gav konstnären Agneta Dellwik-Lantz. Arbetet innehöll
skärning av glas, målning, bränning en eller två
gånger. I regel används vanligt fönsterglas eller float-glas,
som skärs till det format man önskar. Färgerna består
av färgkroppar tillsatta glasfluss, ett smältämne speciellt
för glas. Vatten och målningsmedium tillsätts till lagom
konsistens, beroende på hur man vill lägga på färgen.
Färg kan läggas ovanpå eller mellan två glasskivor,
och sedan kan materialet brännas en eller ett par gånger för
bästa resultat. Första gången kan det göras som en
färg- eller fusingbränning, en sammansmältning av två
eller flera glas. Därefter som slumping eller slagging, endera att
glaset läggs över eller i en form av något slag eller
får sjunka av sin egen tyngd genom ett eller flera hål i formen.
Det blev en hel del tappra försök och spännande överraskningar
för deltagarna, i en särpräglad teknik som i sin transparenta
karaktär suddar ut gränserna mellan måleri, smyckekonst
och skulptur.
Den starka
vinden gav dramatisk dimension på eldskulpturerna.
Veckan avslutades
med eldskulptur under två dagar vid en stor uteplats på Röda
Sten, under ledning av Tina Lindström och Patrick Francesconi. Tre
grupper arbetade med brännbart material som virke, kvistar, sly,
snören och en stor mängd balar av halm. Första dagen i
sol och värme och den andra i duggregn och kyliga vindar. Det slutade
att regna som tur var på kvällen vid uppförandet, dock
blåste en stark vind in från havet som i styrka låg
på gränsen för det tillåtna. Vinden blev en oberäknelig
och dramatisk faktor men lade till en extra dimension i verken. Att genomföra
en eldskulptur blir en blandning av beräkning och slump. Man kan
aldrig veta hur elden kommer att uppföra sig, bara skapa relativt
grova förutsättningar för händelseutvecklingen. Temperatur,
luftfuktighet, vind, och de olika materialens flyktiga eller långsamma
förbränningsgrad påverkar. De tre eldskulpturerna skiljde
sig från varandra i karaktär, den första i form av triangulär
kåta, den andra massivt kvadratisk-minimalistisk, och den tredje
som en utvecklande händelse i tre delar. Föreställningen
efter mörkrets inbrott blev mycket uppskattad av en relativt stor
publik i den för ändamålet väl lämpade och dramatiska
miljön vid Röda Sten.
På
programmet var också en tre veckors utställning på Frölunda
Kulturhus, där de nio deltagarna från norr samsades med ett
urval konstnärer från alla avdelningar på KKV Göteborg.
En performance av undertecknad genomfördes i utställningslokalen
på tisdagskvällen 1 april. Utbytet "Kust till kust"
har varit en unik KKV-satsning under två år och bildar en
bra bollplank för vidare samarbeten och initiativ. De kontakter och
erfarenheter som gjorts förs nu vidare till KKV-verkstäderna
i vårt län. Deltagarna från norr bestod av: Annikka och
Mikael Arvidsson, Christer Carlstedt, Anki Källström, Nic Langendoen,
Lisbeth Malm, Karin Olsén-Öberg, Jan K Persson och Mats de
Vahl.
Text och
foto: Jan K Persson
2008-04-18
|
|
|