Samtidskonstnären
är den nya amatören
Kompetensen
under lupp i sista konstsamtalet
Om konstnärens
kompetens handlade det tredje och avslutande konstsamtalet på Järnsta
Kafé (20/8). Att det inte kan jämföras med en kortdistanslöpares
eller rörmokares kompetens stod nog klart för den trettiotaliga
publiken. Men frågan är om det är så självklart,
om man inte är riktigt säker på konstens praktiska eller
teoretiska nytta - hur definieras då konstnärlig kompetens?
Inbjuden
föreläsare var Dan Jönsson, känd konstkritiker vid
Dagens Nyheter, och han målade upp en saklig och inträngande
genomgång av konstens utveckling det senaste seklet. Konstens har
förvandlats genomgripande sedan det första fotografiet före
förra sekelskiftet, då den fotografiska återgivningen
slog undan benen på konstens, läs måleriets och skulpturens,
legitimitet. Därpå följde en epok av en konstens onödighet,
en ökenvandring ut i frihet och tomhet kallad modernismen. Den enda
lösningen blev att uppfinna en ny sorts konst, den konceptuella,
där den filosofiskt inriktade idén blev viktigast. Det distanserade
förhållningssättet, de intellektuella och begreppsmässiga
resonemangen kring konsten kom att ställas i förgrunden. Nyttan
var förflyttad från klassisk hantverksskicklighet till den
abstrakta tanken.
Dan Jönsson
på Järnsta Kafé
Men Dan Jönsson
tror inte att konsten, som vi lärt oss uppfatta den, har spelat ut
sin roll. I dagens visuella överflöd värnas konstens legitimitet
genom den exklusiva konsten, som i videokonst och platsspecifika eller
relationella arbeten, men även design. Den har lyckats försvara
sig genom sin konceptualisering, genom texten och idén. Exempel
finns hos Cindy Shermans fotoprojekt där hon med sig själv i
huvudrollen avslöjade klichéerna i film och media. I Sverige
kan nämnas Mats Leiderstam, i hans doktorsavhandling vid Malmö
Konsthögskola om romantikens landskapsmåleri kom hans redovisande
utställning att hamna i bakvattnet bakom den textmässiga avhandlingen.
Den visuella delen blev mera en illustration till det som är det
primära, idéerna.
Joseph Beuys
menade att varje människa är en konstnär, men idag är
det snarare så att varje människa måste bli en konstnär.
Vi lever i en upplevelsekultur och kan tydligast märkas i det aktuella
OS i Peking. Kvalitetsbegreppet i konsten ligger i en ökad relativism,
kortsiktighet och medieuppmärksamhet. Konstnären Phil Collins
valde till exempel att göra en video om äpplen istället
för ett stilleben, det går snabbare och blir lättare uppmärksammat.
Med globaliseringen kan också den ofta lättförpackade
idékonsten snabbt förflyttas och cirkuleras.
Men vad är
det då som gäller? I en dansk undersökning av konstens
kanon, i boken "Sorte billeder" av Merete Sanderhoff, visar
det sig att historiska råmärken fortfarande lever och syns
i bakgrunden när det gäller urval av utställningar, recensioner,
texter osv. Avantgardets arv från Marcel Duchamp gäller än.
Hans berömda pissoar "Fontän", tillsammans med Picassos
"Flickorna i Avignon" och Andy Warhols "Marilyn",
är de tre mest inflytelserika verk som vilka konstmakthavare som
helst skulle lista. Det viktiga nu är den processorienterade och
gränsöverskridande konsten, men den har sina givna rötter
i avantgardet. Vad händer då med de konstnärer som väljer
att ställa sig utanför detta paradigm? Hos den norske målaren
Odd Nerdrum går teknik före idé, fördjupning före
gränsöverskridande, den ironiska distansen avvisas. Allvar,
patos och melankoli betonas. En svensk motsvarighet finns i Roy Friberg.
Men outsiderpositionen är inte bara något negativt, den får
sin betydelse i växlingen och sambandsberoendet mellan centrum och
periferi. Och vilken konstnär med självaktning vill inte vara
en outsider? Den konceptuella samtiden är också mer och mer
är böjd att acceptera riktningar som surrealism och expressionism,
i motsats till hur det var i slutet på 90-talet. Men poängen
är att det måste ha problematiserande och resonerande kopplingar
bakåt till avantgardet.
Dan Jönsson
menar att det är betraktarna som gör verket idag, i en slags
deltagarkultur mer än passivt åskådande. Samtidskonstnären
eller mångkonstnären dras till detta ideal där han kan
fungera som en organisatör av idébaserade aktiviteter. Han
ser som sin uppgift att igångsätta samtal och projekt med konstnärlig
anknytning utan att egentligen behöva behärska traditionell
konstnärlig kunskap och kompetens. På så sätt blir
en ny form av sofistikerad amatörism den nya professionaliteten.
Torgny Åström
ledde det efterföljande samtalet med publiken, vilket kanske lite
utanför programmet mycket kom att handla om Dan Jönsson och
hans kritikeruppgift i DN. Boende i Skåne och lite ute i periferin
bevakar han Skåneregionen i första hand. Utrymmet i DN är
snävt och det är institutionernas utställningar som är
det primära valet. Dan Jönsson fick flera frågor från
publiken vad det är som skiljer kreti från pleti i urvalet
av vad som ska ges uppmärksamhet. Han hade inget bra svar att ge
och tyckte frågan numera känns ganska ointressant. Samma gäller
huruvida amatörismen är något hot mot den professionella
konsten. Gamla gränsdragningar existerar knappast längre, och
det finns alltid möjlighet för udda konstnärskap att upptäckas.
Vägen går alltid via media, på gott och ont. I samtidskonstens
paradigm ligger ett utsuddande av skiljelinjer, och den öppna och
lekfulla anspråkslöshet som finns i ordet amatör är
något som den professionelle konstnären ofta söker. Dan
Jönsson själv gillar gärna det som går på tvärs
mot det rådande, och han skulle inte bli förvånad om
den otidsenlige Odd Nerdrum en vacker dag blir inbjuden till Moderna Museet.
Därmed
hade vi kommit till slutet av de tre samtalen om konst vid Järnsta
Kulturförening. Från det yttre i klimatkvällen; avsaknaden
av eller behovet av miljöengagerad konst, via det inre i kunskapskvällen;
om sanningen ligger i konstnärens hantverk eller akademiernas teorier,
fram till en slags konklusion i den avslutande konstkvällen; om det
höga tak som samtidskonsten vill profilera ska uppnås måste
flera fönster öppnas utåt, paradoxalt för det som
det egentligen handlar om innerst inne: att återupprätta konstverkets
självständiga legitimitet, eller för att använda ett
mer omskakande ord - dess mening.
Järnsta
Kulturförening har sitt säte i Vännersta gamla skola, en
avstickande halvmil från E4 mot Nordingrå. I den geografiska
periferin kan man nog med all rätt säga, men för några
onsdagskvällar i augusti placerat i ett nog så viktigt samtalskonstnärligt
centrum i varje fall på våra breddgrader. Den ambitiösa
satsning som föreningen med konstnären Annikka Arvidsson i spetsen
genomfört skapar förväntningar på mera av den varan.
Text och
foto: Jan K Persson
2008-08-25
|