Flera konsulter räddningen för konstnärer
i norr?
Nya visioner av KC-Nord vid möte i Luleå
Ett 20-tal
konstnärer från Gävle i söder till Kiruna i norr
deltog vid Konstnärscentrum Nords seminarium och årsmöte
18 mars vid Konstens Hus i Luleå. KC Nord är en sammanslutning
av yrkesverksamma konstnärer bosatta i Norrland och föreningens
främsta uppgift är att skapa bättre möjligheter till
jobb och uppdrag för sina medlemmar. Vid helgens årsmöte
hade man också lagt in ett litet seminarium om de olika regionala
näringslivsprojekt som pågått de senaste åren,
och huruvida KC Nord kan dra nytta och lärdom av dessa. Ett specifikt
förslag till ett långsiktigt projekt som KC Nord själva
kan driva presenterades som seminariets huvudpunkt.
Margareta
Klingberg, Peter Lundström och Kent Gustavsson på tåget
mot Luleå.
I seminariet berättade
först Peter Lundström om det landstingsdrivna byggkonstprojekt
som pågått i Västerbotten sedan 2003. Från de cirka
40 konstnärer i länet som hade anmält intresse från
början begärdes in text- och bildmaterial, och av de 27 som
inkom med svar gjordes ett representativt urval på ett tiotal konstnärer
vilka hade de mest fylliga presentationsmaterialen. Dessa presenterades
sedan i var sin vikta A3-folder vilka spreds ut hos en mängd presumtiva
företag och intressenter. Viktigt var att man sökte efter s.k.
skarpa jobb, sådana som skulle kunna genomföras utan bidrag
från kulturarbetsförmedlingen. Några jobb skapades och
vidareutvecklades sedan i KRU, Konstnärsdriven Regional Utveckling
i Västerbotten, som en del i landstingets EU-projekt. Peter Lundström
visade därpå några exempel på goda projekt som
genomförts vid ett par skolor i Skellefteå och Burträsk
samt vid simhallen i Norsjö.
Mats de Vahl tog vid
och informerade om liknande satsningar i Västernorrland. Utifrån
försöksprojektet Konstnär - Näringsliv 2003, där
10 konstnärer i norra länsdelen medverkade, övergick satsningen
så småningom i det samlande strategiprojektet Konst som Resurs.
Åtta stycken pilotprojekt startade 2005 där åtta företag
går in och möjliggör var sin 3-månads anställning
för åtta olika konstnärer. Varje företag går
in och ”köper” ett konstnärligt uppdrag för
25.000 kronor plus motsvarande 15.000 kronor i s.k. eget arbete. Tillsammans
med bidrag från Kultur-AF och EU-medel från landstingets delprojekt
Konst i Västernorrland kan huvudmannen Konst som Resurs gå
in och anställa en konstnär för varje uppdrag. Sex sådana
jobb har nu kommit igång sedan starten. Tanken med projektet är
att det senare kan ge förutsättningar för flera liknande
jobb men där det offentliga stödet kan minska. Från och
med i år har också konstnären Lars Ahlström anställts
för att undersöka och följa upp aktuella byggprojekt i
länet utifrån Sverige Bygger - listorna. Samtidigt går
han ut med intresseförfrågningar hos länets konstnärer.
Fyra olika projekt är redan på gång, vilka var för
sig ligger i storleksordningen från hundra tusen till upp mot en
halv miljon kronor. Mats de Vahl underströk avslutningsvis betydelsen
av att inmuta begreppet Konst i Västernorrland som en informell samlande
kraft vid sidan av de mer officiella kulturinstitutionerna Teater Västernorrland,
Musik i Västernorrland o.s.v.
Från
Norrbottens horisont berättade Maria Alm om det som händer där.
Projektet Norrbotten - Bygg och Konst startade 2005, inledningsvis med
försök att hyra ut konst och konstnärer till företag
och intressenter. Sedan har det övergått till en mera uppsökande
verksamhet för att skapa riktiga ”skarpa” jobb. Här
arbetar Maria Alm tillsammans med Eva Hagström och Eva-Stina Sandling
utifrån länets Sverige Bygger - listor. Projektet som stöds
av Länsstyrelsen beräknas pågå 2006 ut, och har
hittills skapat ett par större uppdrag. Utifrån egna kontaktnät
söker man upp konstnärer efter varje speciellt uppdrags karaktär.
Till skillnad från de övriga länen ser Maria Alm deras
arbete som ett mera privat projekt, där det är svårt att
ta på sig ett ansvar för att alla konstnärer i Norrbotten
ska tillfrågas för varje tillfälle. Det skulle bli för
otympligt och ineffektivt och kanske kosta mer än det smakar. Flera
på mötet höjde ett förvånande ögonbryn
och en av deltagarna, Mats Wikström, önskade uttryckligen att
projektet borde visa större öppenhet gentemot konstnärskåren
i Norrbotten. Man borde även här gå ut och pejla förhandsintresse
ungefär på samma sätt som i Västerbotten och Västernorrland.
Åsa
Bergdahl presenterar det nya KC-förslaget.
KC:s
förslag
Hur drar man nu lärdom av dessa projekt? Hur kan KC-Nord gå
vidare och hjälpa till för att ytterligare möjliggöra
jobb för konstnärer? Åsa Bergdahl presenterade ett förslag
som hon tagit fram med hjälp av en arbetsgrupp som utsetts av KC-styrelsen
och ett förberedande intressemöte i december med tänkbara
intressenter och finansiärer. Gruppen har bestått av konstnärerna
Åsa Bergdahl, KC, och Peter Lundström, representant från
projekt som varit igång (KRU, Konst som resurs och BD - Bygg och
konst), samt Jörgen Dahl, kultursekreterare i Gävleborg och
landstingsrepresentant, och Anita Eriksson, chef för Kultur-AF i
norra regionen. Tanken är att försöka se Norrland i sin
helhet som ett arbetsfält som borde penetreras bättre och mera
konsekvent under en längre period. För det behövs en samling
konsulter som kan arbeta över hela det norrländska fältet.
Konkret skulle KC kunna bli projektägare för att skapa ett treårigt
projekt. Styrgrupp för projektet kommer att utses med representanter
från finansiärerna, KC och projektledare.
Det handlar om ett
långsiktigt projekt som är tänkt att bli självbärande
efter tre år då projektpengarna tar slut. En projektledare
anställs av KC under tre år efter att tjänsten utannonserats
på vanligt sätt. Anställningen finansieras av KC och vissa
offentliga instanser i Norrland. Uppgiften är insamlande av information,
rådgivning, initierande och ledande av projektet. Projektledaren
ska arbeta för sin egen avveckling tredje året. Då ska
det framtida konsulterna klara sig på egna ben. Konsulterna skulle
bestå av 10 personer, två från varje län, i ett
arbetslag som kan lära och stödja varandra i uppgiften att finna
uppdrag för konstnärer inom näringslivet. Konsulterna arbetar
redan från början med provision, förslagsvis 30 % av uppdragets
totalsumma. Alla uppdrag blir ”skarpa uppdrag” utan anställningsstöd
från arbetsförmedlingen. Konsulterna erbjuds också möjligheten
att få ”starta-eget-bidrag” från AF-Kultur. De
får delta i en specialutbildning för ändamålet där
de arbetar med de uppdrag de från början tagit fram, och får
på så sätt arbeta med verkliga uppdrag med stöd
från början av tidigare erfarna handledare. Målet är
att så långt som möjligt ”byta uppdragskonstnärer”
med varandra, att få rotation av norrländska konstnärer!
De konstnärer som är intresserade av att arbeta som konsulter
ska tänka långsiktigt, konsultuppdragen bör kunna pågå
i en tioårsperiod.
De radikala poängerna
med projektet är långsiktigheten, länsöverskridandet
och ett rejält grepp om den privata marknaden. Det tar tid att bygga
upp kännedom om vad en konstnär kan göra och de flesta
byggprojekt tar flera år från idé till slutgenomförande.
Konstnärerna behöver ges uppdrag på andra orter än
sina egna, där det lätt blir överetablering. Konsulternas
uppgift blir att vidga arbetsmarknaden, att utanför den vanliga offentliga
sfären (konstrådet, landsting, kommun) söka upp nya idéer
för konstnärliga uppdrag inom näringslivet. På ett
sätt kan man se det som ett införande av agentverksamhet till
förmån för (de flesta) konstnärer som har svårt
att nå ut med sin kompetens i samhället.
Förslaget
kom att diskuteras livligt och KC Nord beslöt sedan som en punkt
i årsmötet att stödja fortsatt undersökning för
att realisera projektet. Åsa Bergdahl fick uppdraget att kolla upp
intresse hos olika möjliga finansiärer i Norrland. På
kvällen efter mötet fortsatte diskussionerna, på Konstens
Hus och sedan på lokal i Luleås nattliga utbud.
Aino Näslund
och Mats Wikström diskuterar vid frukostbordet.
På
morgonen efter, när dimmorna började skingras, samlades flera
långväga konstnärer vid hotellets frukost för att
ytterligare skärskåda läget, i så att säga
nytt ljus. Och visst, man var överens om att alla ansträngningar
för att skapa jobb är värt att stödjas. De allt snävare
offentliga kanalerna som nu finns räcker inte långt och konstnärerna
måste på sikt själva skapa egna vägar till utkomst
av sitt yrke i samhället. Mötet i Luleå kan vara startgropen
för de långsiktiga möjligheterna!
Text och
foto: Jan K Persson
|