Chefen
för AF Kultur på besök
i Örnsköldsviks kollektivverkstad
Avdelningschefen
för Arbetsförmedlingen Kultur i Sverige, Birgitta Johansson,
besökte Örnsköldsviks kollektiva konstnärsverkstad
under vecka 37. Det var en märkbart inspirerad avdelningschef som
återvände till Malmö efter att ha sett verkligheten och
möjligheterna i och omkring ÖKKV.
- Nu är
det inte bara Star Wars som sätter Ö-vik på kartan, sade
hon efter att ha mött konstnärer både i kollektivverkstaden
och det närbelägna digitala forskningscentret DPC, Digital Printing
Center.
Chefen för
AF Kultur, Birgitta Johansson, tillsammans med ÖKKV:s ordförande
Lars
Ahlström, Ulf Persson från Af Kultur i Umeå samt konstnär
Aino Näslund.
Birgitta
Johansson anlände till Ö-vik samma dag som AMV offentliggjorde
statistik för arbetsmarknadsläget under augusti månad.
Hon gladde sig åt det ökade inflödet av jobb till kulturområdet
och att fler kulturarbetare fått jobb jämfört med motsvarande
tid förra året. Hon betonade särskilt Bildbankens betydelse
för konstnärers möjlighet att nå ut till tänkbara
arbetsgivare.
- Att fler
besöker Bildbanken ökar dess betydelse. För konstnärer
bör det sporra till att se över och förnya sitt utbud av
bilder.
Det är
Lars Ahlström, ordförande i ÖKKV, som fick Birgitta Johansson
att ägna en dag åt ett besök i Örnsköldsviks
inre hamnområde. Ett möte på plats är nödvändigt
för att göra kollektivverkstädernas och konstnärernas
nuvarande situation begriplig, menar han.
Uppdrag
och anställningar
- De praktiska
och tekniska utbildningar som bedrivits på verkstäderna har
gett betydande tillskott till den konstnärliga arbetsmarknaden i
form av uppdrag. Samtidigt är det avgörande för verkstädernas
överlevnad att kunna förmedla kunskaper och genomföra dessa
utbildningar.
Tillsammans
med Aino Näslund underströk han att konstnärers arbetsmarknad
inte alltid utgörs av anställningar. De många uppdragen
avsätter inte siffror i arbetsmarknadsstatistiken trots att de är
värdefulla jobb. De visade en rad exempel från ÖKKV:s
emaljverkstad där produktionen både kan bestå av offentliga
utsmyckningar, beställningar av hantverksmässigt framställda
skyltar och av rent bildskapande med emalj som konstnärligt medium.
Johansson
var snar att inse möjligheterna med de tekniker och kunskaper som
kollektivverkstäderna erbjuder och som finns väl representerade
i Ö-viksverkstaden. Men hon framhöll vikten av att koppla den
konstnärliga kompetensen till uppdrag inom företag och näringsliv.
- Det gäller att tänka konstruktivt, var ett uttryck hon återkom
till flera gånger under dagen. Bjuder ni in företag till träffar
och utbildningar i verkstaden? Kommer ni att ha utställningsutrymme
i Botniabanans blivande stationshus, undrade hon.
ÖKKV-medlemmarna
Lars Ahlström, Aino Näslund och Christer Carlstedt samtalar
med
AF Kulturs representanter Birgitta Johansson och Ulf Persson i verkstans
fikarum.
DPC+ÖKKV
= DPA
Efter en
promenad till DPI, Digital Printing Center, i Mittuniversitet kunde Birgitta
Johansson ta del av planerna på en sådan ny förbindelse
mellan olika kunskapsområden.
Konst, vetenskap och industri i förening är den vision som Herman
Lohe och Lars Ahlström arbetar för att förverkliga. De
har formulerat och initierat ett projekt i samarbete med DPC som ska resultera
i avknoppningen Digital Printing Artists. Projektet är tänkt
som en lärprocess där fem konstnärer under tvåårsperioder
får tid och stipendiepengar att utbilda sig i digital tryckteknik
och ges möjlighet att laborera och utveckla idéer i samarbete
med intresserade företag.
Inom DPC
finns ett forskningscenter med välutrustat lab som drivs i samarbete
med pappersindustrin och den grafiska branschen. Utöver den pågående
forskningen om hur digital teknik interagerar med olika slag av pappersmedia
finns också utrymme för konstnärers arbete och kreativitet
i lokalerna, sa Malin Wedin, verksamhetschef för DPC.
- Vi vill gärna utnyttja resurserna maximalt, tillade hon.
Verksamhetschefen
för Digital Printing Center, Malin Wedin, till höger,
berättar om dess forskning för Herman Lohe och Birgitta Johansson.
Projektet
förutsätter att forskare och konstnärer med spetskompetens
tänker i olika banor. Men mötet mellan vetenskap och konst kommer
att ge innovativa och kreativa impulser till båda parter, förutspår
Wedin och Lohe. Konkret kan det leda till att företag nischar sina
produkter eller förpackningar genom att knyta konstnärers kompetens
som resurs till företaget.
Kultur
och näringsliv
Birgitta
Johansson var tydligt road av att höra om denna nya konstellation
mellan konst, forskning och näringsliv och tog informationen med
sig till den träff hon hade med näringsminister Maud Olofsson
och kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth veckan därpå. Där
stod just relationen mellan kultur och näringsliv på dagordningen.
Det planerade
projektet Digital Printing Artists söker finansiering från
andra håll än Arbetsmarknadsverket. Initiativtagarna är
väl medvetna om att den nuvarande arbetsmarknadspolitiska regimen
hänvisar all utbildning till det reguljära skol- och utbildningsväsendet.
- Utbildning
finansierad av AMV är idag förbehållen de kulturarbetare
som befinner sig längst bort från arbetsmarknaden. Men att
utveckla sin kompetens kan för några vara ett alternativ till
att byta yrke, förklarade Johansson. Att lära sig en mångsidig
teknik som emaljering kan vara en tänkbar möjlighet.
Därför
gav hon ännu ett prov på konstruktivt tänkande. Arbetsförmedlingen
Kultur i Umeå fick i uppdrag att göra en rikstäckande
inventering för att se om det finns intresse och behov av en sådan
utbildning bland dem som idag har jobb- och utvecklingsgaranti. Ett förslag
till kurs i digital tryckteknik med utgångspunkt från de resurser
som erbjuds hos DPC i Örnsköldsvik ligger redan hos Arbetsföremedlingen
Kultur.
Text och foto: Margareta Klingberg
2008-09-22
|