Anna Renström
Cecilia Aaro
Linda Lasson

Sommarutställning på Härnösands konsthall, till 3 september

I år är det de båda konstnärerna Anna Renström och Cecilia Aaro som tagit sig an och valt godbitar ur den Qvistska samlingen, i samklang med de egna konstnärliga uttrycken och för sommarens utställning på Härnösands konsthall. På hedersplats i utställningen, direkt då man kommer uppför trappan, hänger David Tägtströms porträttmålning av den unge, finlemmade och mycket välskräddade konstdonatorn och chefen för Strömnäs Ångsågs AB, Nils H Qvist, från 1918.

©2011 BUS/Anna Renström, Framträda II, olja

Cecilia Aaros meterhöga blyertsteckningar och bläckutskrifter av sirliga renässansmönster och jugendslingor har förutom blommor och blad även djur och människor instoppade i ornamenten. ”Ekblad” korresponderar fint med den vävda franska 1700-tals tapeten ur samlingen. Det blir också mycket effektfullt med de överraskande scenerna, som likt frukter toppar bladslingorna i ”Mirakel”, tapetremsan i samma ljusa utställningsrum som Anna Renströms oljemålningar ”Framträda I” och ”Framträda II”.

©2011 BUS/Cecilia Aaro, Mirakel, bläckutskrift

Vi första anblicken ser Anna Renströms målningar ut som Lennart Rhodes långa DNA-trådar men strax ser man det gnistrande solflimret och urskiljer ranka trädstammar med ett mycket levande skuggspel av himmel och grön växtlighet. Det är överväldigande och ett drivet måleri. Såklart väljer konstnären med rötter i Ångermanland en målning av Helmer Osslund som komplement till sina bilder. Man anar släktskapet i de klara, lysande färgerna och de runda, svepande formerna.
Helmer Osslunds bidrag är en vy över Strömnäs (i Kramfors) och var ursprungligen ett beställningsverk av Nils H Qvist. Det är målat i olja på smörpapper och fäst på en pappskiva. Även en liten målning från 1914 av Axel Fridell ”Utsikt från Strömnäsberget” finns med. Den är mörkare och dystrare i tonen men har alltså samma motivbild som Helmer Osslunds. Är det kanske för att bryta det samstämmiga som även Einar Jolins ”Flicka i grönt” har tagits med i utställningen. Det är en målning som sticker ut med sin modernistiska 20-talsmodell i snärtigt kortkort, turkosgrön bakgrund och med sin roströda hatt och klänning, vilket onekligen ger en lekfull relief åt utställningsrummet.

Linda Lasson, Gussjön, broderi

En trappa ner i konsthallens Galleri möts man av en upplyst fågelholk som drar in en nyfiken besökare till Linda Lassons minimalistiska broderier i svart sytråd på oblekt bomullstyg. Motiven är existentiella funderingar över t ex ”Norrländsk naturupplevelse” där högvuxen gran och fur har lämnat stubbar kvar i kalhyggenas föryngringsytor. Övergivenhetskänslan i glesbygden framkommer starkt i broderiet ”Gussjön” och myllret av renar i ”Renhägn” påminner om den samiske konstnären Skums välkända bilder. Linda Lassons tecknade serierutor uttrycker både ömhet och en klurig, varm humor.

Volym 2011-06-06