Åke Hultman I Västertjäl, några kilometer utanför Sidensjö i Örnsköldsviks kommun, ligger Åke Hultmans egen konstnärsverkstad och hans Galleri Konst & Kamera, nu omgärdad av sensommargrönska i ett vidsträckt, ljust och öppet landskap. Går man in i hans galleri möts man nästan av motsatsen, likt en mörk grotta med svarta långsträckta lådor längs väggarna med bara ett par gluggar till ljusinsläpp. Men så handlar det också om något så lätt obskyrt och hemlighetsfullt som en utställning med daguerreotyper, det mest äldsta sättet att skapa fotografi. Kort sagt så går det inte att betrakta en d-typ i fullt ljus, utan man måste låta en skugga falla över bilden för att kunna se vad den föreställer. Utifrån de villkoren har Hultman byggt speciella visningsmoduler, där hans trettiotal egna d-typer står snett uppställda i svarta lådor med punktbelysning men där vinkeln ger ett optimalt åskådningssätt. I mitten av rummet står en glasmonter med några av de apparater och tillbehör som ligger till grund för den historiska daguerreotypin.
Är nu detta otidsenliga projekt en plötslig reaktion på fotografin som inte längre kan stå för sitt namn? Det skulle kunna vara så, likt många andra hantverk som poppar upp som svar på de många snabba och prefabricerade konstteknikerna. Men Åke Hultmans intresse för metoden sträcker sig så långt tillbaks som till 1970-talet då han upptäckte daguerreotypens egenart och började fundera kring vad ett foto är för något. Först in på 2000-talet började han med egna försök att göra d-typer. Den här utställningen är den första han visar med 29 verk skapade från 2006 till 2011. Motiven domineras av naturstudier från dova skogsbilder och frilagda detaljer av växter, blad och kvistar, till serier av torkade blommor och barr som framträder likt underfundiga tecken och en sorts naturens minimalistiska språk. Lupinblad blir en vacker stjärna och en mjölkört som stannat upp i en vindriktning blir en kalligrafisk gest. Men här finns också den gamla skrivmaskinen där bokstäverna är spegelvända som en motsträvig röst från en annan tid. Här finns fyra bilder av ett ljusinsläpp från ett fönster där den geometriska och överbelysta (solariserade) ljuskäglan vandrar i ljusbruna fält från vägg till golv. Den bildserien, Solspår, är utställningens höjdpunkt och visar på d-typens möjligheter att tänja på ljusets maximala uttryckskraft, från ljus skugga till vitt till övermättnad av nästan fysisk påtaglighet.
Text och foto: Jan K Persson Se öppettider under ”Sommarens utställningar”
|