RPM – Finnish Art Unit presents
The new substances
Måleri och skulptur av Roy Hopiavuori, Panu Ruotsalo och Matti Reivi
Galleri Vox, Sundsvall, till 12 juni

Tre finska konstnärer i gruppen RPM – Finnish Art Unit, visar måleri och skulptur på Galleri Vox i Sundsvall. Det finns någonting kompakt, allvarligt och samtidigt övervackert i deras utställning, som om det handlade om konst på liv och död, och det kanske det gör.

Bubbleboy with fly av Roy Hopiavuori, blandteknik

RPM består av Roy Hopiavuori (1971) från Helsingfors, Panu Ruotsalo (1971) från Billnes på Finlands sydkust och Matti Reivi (1974) från Jyväskylä. De träffades i samband med en utställning i Tallin och kände att de hörde ihop. Men eftersom de är verksamma i olika delar av Finland möts de kanske bara någon enstaka gång om året.

Matti Reivi är skulptören i sammanhanget. Han beskriver det han gör som visuell semiotik och vill uttrycka sådant som inte går att säga med ord. Det lyckas han ganska bra med. Ett svartbränt objekt med titeln 1941 består av bräder av björk formade till en låda, hopbunden med rep. Svartbrända spikar sticker upp. Verket har inspirerats av situationen i Karelen efter finska vinterkriget, när ryssarna kom över gränsen och folk brände ner sina hus för att hindra dem. Reaching Zen är mer lugnande. Där har en bergklättringsstege, (autentisk, från Tibet) fästs mot väggen. Ovanför den finns en utsirad hylla och på den en glasburk med vita pusselbitar i. Pusslet går att lägga men det finns ingen bild. I en glaslåda på golvet ligger en bibel. På den har Matti Reivi monterat en sexleksak. Titeln är The secret, hemligheten. Det kan handla till exempel om katolska kyrkan och dess problem med pedofiler.

Panu Ruotsalo har målat vad han kallar landskap på tunn väv av metall. Men det är hans intryck av landskapen vi får se och han gestaltar dem med snabba kraftiga färgdrag över den upphöjda, genomskinliga ytan. Han vill hitta den enklaste vägen till att skapa skönhet, förklarar han. Han lyckas, de små fyrkantiga bildobjekten innehåller världar som det är ljuvligt att gå in i.

Roy Hopiavuori är en internationellt känd graffitimålare, vars verk visats på Tate Modern, men han avslöjar inte sin graffitisignatur eftersom han fortfarande är aktiv. Han är också den i gruppen som är självlärd som konstnär, de båda andra har gedigna konstutbildningar. I Roy Hopiavuoris arbeten finns ett återkommande märke med texten Bodybags for mother and child. Annat som återkommer är spyflugor som symbol för rening. Roy Hopiavuori rör sig med symboler och betydelser i ett undanglidande, skymtande bildspråk, han tycks söka efter mening och betydelser, diskuterar och bearbetar världen och dess myter.

Målningarna i utställningen är små och kompakta, men förklaringen är praktisk, de små bilderna är enklare att transportera. Både Panu Ruotsalo och Matti Reivi har andra jobb parallellt med det konstnärliga arbetet, Panu är snickare och Matti jobbar i skogen. De berättar att förhållandena för konstnärer i Finland är tuffa. Det är dyrt att ställa ut och offentliga medel till konst skärs ner.

2010-05-25