Olof Ahlström Född 1975 i Umeå, där han också är uppväxt och utbildad, kom Olof Ahlström till Sundsvall i början av 2000-talet och är nu knuten till konstnärsföreningen Lägda. Med träget arbete har han, utan högre konstskolor i bagaget, utvecklat ett starkt konstnärskap med inriktning på måleri. Utställningen rester på Sundsvalls museum visar en detaljrik bildvärld där landskap konfronteras med mänsklig påverkan. Det är en bildvärld präglad av lagrade minnen. Mycket går att känna igen eller tolka som det mellannorrländska kustlandskapet, dess granskogar och ängar, Höga kusten eller Indalsälvens delta. I målningarna finns spår av en mänsklighet som gett sig på sin omgivning med våldsam kraft och sedan gått sin väg. Naturen försöker återerövra det som gått förlorat, men resterna efter människan finns kvar. Hon har, om hon fortfarande existerar, glömt hur det såg ut från början och tror att det hon nu ser är det naturliga. Målningarna avslöjar att så inte är fallet.
En serie målningar i mindre format bryter av mot utställningens i övrigt rejält tilltagna bildytor, men är lika detaljrika som de stora bilderna. En av dem, Tesla, visar en värld sedd från ovan där ett svartgrönt landskap genomkorsas av någonting svart, ett vattendrag kanske, eller en giftig förorening. För den som tycker om måleri är det här en livgivande och rik utställning. Målningarna, i akryl på duk eller pannå, är skapade under de senaste ett och ett halvt åren. Olof Ahlström visar även två verk i storbildsgrafik, Ending och Beginning. De är mörka, nästan dystra, och framställda i endast ett eller två exemplar. En utflykt från måleriet gjordes i somras då Olof Ahlström deltog i den mittnordiska konstnärsträffen i Klæbu i Norge, där en workshop ägnades åt platsspecifik konst i landskapet, landart. Olof Ahlström valde stilenligt att sy igen sår i landskapet. Text och foto: Karin Kämsby
|