Årets konstrunda i Nordingrå

Konstrundan i Nordingrå överträffade sig själv och bjöd på både vackrare väder och mer besökare än de två föregående åren. Att det var tredje året i rad, tog landshövdingen fasta på då han invigningstalade efter trumpetfanfaren på Kiörningsgården hos Birgit Dahlgren. Birgit är initiativtagare och motor i evenemanget. Det är hos henne Kulturföreningens medlemmar regelbundet har träffats under vinterhalvåret och förberett pingsthelgens konstrunda. I år ingick även teater av Kramfors Dramatiska på Järnsta Kulturhus och en författarafton på Kiörningsgården. Alla Nordingrås nu levande konstnärer och konsthantverkare passade förstås på att öppna sina ateljéer och på vissa platser hade man bjudit in konstnärskolleger utifrån till samlingsutställningar.

Det blir såklart en väldig blandning av högt och lågt, amatörer och proffs, sådant som är helt konstlöst till det mer välavvägda och njutbara vid sådana här tillfällen. Även helt olika uttryck kan samsas, som på Järnsta Café där den strikt regelstyrda ikonmålaren Gunilla Bladh finns i samma rum som Erik Olofs fantasifulla skalbaggsskapelser, blekare i år mot förra året, hans svartvita fjärilsvinge i fönstret och i rummet bredvid den lössläppte Stefan Forss och hans målningar ”Time flies” med oljemålningar av barn i småskoleåldrarna, något påminnande om ”Det gråtande barnet”, den egna kroppen i olika avancerade ställningar och alldeles vid utgången en kontur av ett litet barn, faktiskt gjord av riktiga flugor.

Efter en lång dags besök i olika ateljéer och åtskilliga mil på dammiga landsvägar är det skönt att som avslutning komma till ett svalkande Villa Fraxinus i Hyndtjärn där bl.a. Marianne Degermans brända lergudinnor och Saara Harjus kraftfulla träskulpturer och färgstarka textilier exponeras omgivna av skir och grön växtlighet. Fint är det också att besöka Dag Wallin i Salsåker och betrakta hans finurliga figurer i emalj, den skönt bemålade sarkofagen, klockskåpet med visarna som stannat på fem i tolv och hans nygjorda grafik i mörka färgtoner.

©Karin Hesse BUS 2010, Edens lustgård, olja

Överraskande också att Karin Hesse nu är tillbaka i grannhuset. I hennes vita, genomlysta utställningslokal möts man av en nästan självlysande färgskala från oljemålningarna på väggarna. Målningarna ”Edens lustgård” och ”Torso” blir också den allra starkaste upplevelsen av årets konstrunda i Nordingrå.

Text: Karin Lundqvist

Volym 100527