Sundsvalls konstskolas elevutställning
Sundsvalls museum, till 30 maj

Hög kvalitet på elevutställning
De fem andraårseleverna från Sundsvalls konstskola KOMS visar i sin vårutställning upp en överraskande hög och jämn kvalitet. Vare sig det handlar om egna uttryck eller förelagda uppgifter är anslaget seriöst och trovärdigt. Den förelagda uppgiften var att göra egna tolkningar av motiv ur konsthistorien. Eleverna har skapat bilder där tyngden ligger mer på det egna uttrycket, än på att återskapa någon annans verk. Resultatet är i fem målningar som ska hänga i skolans trappuppgång på Sidsjövägen 5. En lustig detalj är att Dick Bengtssons original till Jimmy Dahlins Här bor Dick Bengtsson finns i museets fasta utställning. Jimmy Dahlin visar också två svartvita bilder: Torpare med ett övergivet ödetorp och en annan, mer mystisk, där foster släpps ut som bomber från ett flygplan. Med dem och parafrasen på Dick Bengtsson hamnar han i en klass för sig.

Jimmy Dahlin, 52,2224 ”N 13,1726”Ö

Men här finns mer av intresse. André Larsson Pähn ställer ut rakt och ärligt foto med motiv som Vägljus, Västra station och Storgatan 44. Ett självporträtt har samma raka uppriktighet.
Ahnhild Grubbström uttrycker ångest och sökande i målningar som Börja om igen och På hal is. Två stora målningar av Micaela Söderlind hänger i trappuppgången. De drar mot det illustrerande men inget ont i det. Hennes Fjäderskrud visar en vacker kvinna prydd med fjädrar. Johan Carlzén använder gråskalor i sina studier av själen. Konturerna av en människokropp faller fritt i en tunnel som slutar i ljus. Oavsett om de unga artisterna vill ägna sig åt konst, foto eller illustration är det ett smart drag av dem att gå på en konstskola som lär ut bildskapandets grunder. Jag såg nyligen en utställning från en av regionens populära fotoutbildningar där mer än hälften av utställarna tycktes ha haft ambitionen att använda fotomediet som ett konstnärligt uttryck. Intrycket var att de skulle ha mått bra av att först ha fått en grundläggande konstutbildning i likhet med den som ges på KOMS.

– Avsikten är att ge konstnärlig träning så att eleverna kan utveckliga personliga motiv, säger KOMS ledare Jan Grubb.
Skolan har funnits i 40 år och har de senaste åren haft 50–60 sökande. Årets elevutställning är den 21 i ordningen. Lärare under läsåret 2009–2010 har varit AnnaKarin Wennerberg, Johan Mauritzon, Jan K Persson, Fredrik Nordin, Håkan Andersson och Jan Grubb, samt gästlärare.

2010-05-20