Jubileumsutställning
Göran Dahlbergs stipendiater
Galleri Versalen, Sundsvall
Pågår 9–16 maj 2009
Verk av: Christer Carlstedt, Karin Hesse, Mats de Vahl, Per Hesse, Jan K Persson, AnnaLena Sondell, Kerstin Lindström, Birgitta Nenzén, Mikael Arvidsson, Ulla-Carin Winter, Jörgen Nilsson, Herman Lohe, Eva-Leena Skarin, Maria Lagerborg, Olof Ahlström, Dag Wallin, Carina Kågström.

Tio år med stipendiater
Det är en strålande majlördag och vernissage på Göran Dahlbergs stiftelses jubileumsutställning på Galleri Versalen i Sundsvall. Folk strömmar till för att se verk av alla Göran Dahlbergs stipendiater från 1998 och framåt. Tidigare har utställningen visats i Örnsköldsvik och Härnösand men nu har de medverkande konstnärerna haft möjlighet att byta ut sina verk och i stort sett är utställningen ny.

Crossing av Olov Ahlström

Totalt handlar det om 45 verk av 17 konstnärer. Det är alltså en omfattande konstsamling som ska rymmas i det lilla galleriet. Men det är inga problem med det eftersom de flesta av de utställda verken är lågmälda och tar liten plats.
Det kan vara så att utställningen ger en samlad bild av samtidskonsten i Västernorrland men i så fall är det anmärkningsvärt hur diskret det mesta är. Det enda som för oväsen och provocerar lite är Maria Lagerborgs ”Disk”, där en kvinna ägnar sig åt intensivt diskande för hand. I slutet av filmen säger en mansröst något i stil med: ”Är disken klar nu?”.
Carina Kågströms underfundiga akvareller med slagkraftiga texter i pratbubblor och Jan K Perssons Mona Lisa-pastisch står för utställningens mer humoristiska inslag. Mona Lisa-pastischen består av två delar. Den ena bilden (”Vad skiljer nutidens kvinna från historien?”) är ett foto av en Mona Lisa-liknande kvinna med ett fjällmassiv i bakgrunden. Den andra är en målning som efterliknar det landskap som finns i bakgrunden på Leonardo da Vincis Mona Lisa.

”Vad skiljer nutidens kvinna från historien?” och ”Vad skiljer historiens landskap från nutidens?”. Jan K Persson har gjort en samtida version av Leonardo da Vincis Mona Lisa.

Mikael Arvidsson visar fyra fotografier av snövidder i vilka han tecknat olika djur och fåglar, det han kallar Forest art. Av framlidna AnnaLena Sondell visas målningen ”Känn ditt sår”. Det är en kvinnotorso med små blödande sår på kroppen, som om hon var genomstungen av nålar. Bilden förmedlar en fysiskt kännbar smärta. En annan kvinnoskildrare är Jörgen Nilsson som markerar sin närvaro med två små bronsskulpturer. Den ena är en mansfigur med många huvuden, den andra en kvinna med händerna bundna över huvudet.
Utställningen innehåller mycket mer av intresse. Genomgående är det som visas elegant, sofistikerat och som sagt närmast diskret. Som helhet förmedlar utställningen en lätt och glad känsla.

Caroline Ring, Maria Lagerborg och Ulla-Carin Winter avgör
vem eller vilka som får Göran Dahlbergs stipendium i år.

Göran Dahlbergs stiftelse har en ideellt arbetande styrelse som består av konstnärerna Ulla-Carin Winter, Maria Lagerborg och Caroline Ring. Uppdraget varar i två år. Förra året var det 28 konstnärer som sökte. Då fanns det så pass mycket pengar i fonden att Olof Ahlström, Dag Wallin och Carina Kågström kunde få 22 000 kr var. I höst är det dags igen.
– Vi gör en annons och folk får söka, men vi kan även utse någon som inte sökt. Kravet är att de ska vara yrkesverksamma konstnärer bosatta i Medelpad eller Ångermanland, säger Ulla-Carin Winter.
Jag går ut i vårsolen och vandrar vidare till Sundsvalls museum för att se designutställningarna. Det mesta där är fotriktigt, som någon sa, men jag upptäcker att även Sundsvalls konstskolas avgångselever ställer ut på museet. Några trappor upp ser kvinnan i Isabella Persson Öbergs diptyk Till Micky mig rakt in i ögonen. Efter en stund sliter jag mig loss och ser Freja Candells liggande kvinna i glada färger och mönster, Miguel Varandas fotografier av vad vi äter till middag och Emilia Lindkvists bilder från Paris. Christoffer Ålund gestaltar Friheten på Kolmården i en målning som ryker av ångest. Här finns ingenting finstilt och diskret, här är det rakt på sak och en helt annan ton.

Volym 090518