Det
viljelösa projektet
Karolina Holmlund
Härnösands Konsthall, till 15 nov.
När
Karolina Holmlund, uppvuxen i Hjoggböle i norra Västerbotten,
hade avslutat sin utbildning vid Konstakademien i början av 2000-talet
ville hon ge sig i kast med ett projekt som visade sig ta hela sex år
att genomföra. Hon ville undersöka konstnärens roll gentemot
publiken, om man låter publiken välja vad konstverket ska handla
om. Tolv personer, varav fyra konstnärer, fyra konstadministratörer
och fyra andra människor utanför konstområdet, tillfrågades
och fick var och en välja ett motiv som Karolina skulle utföra.
Här skulle hon naturligtvis kunnat göra det enkelt för
sig och utföra jobben enligt eget huvud och genom att sätta
egen prägel på uppdragen. Men hon lät istället underordna
sig uppdragsgivarna vilja så mycket som möjligt, som om hon
som konstnär endast fungerade som en slags skräddarsyende utförare
med ett minimum eller inget alls av ett personligt avtryck. Kort sagt
gjorde hon det så svårt som möjligt för sig.
Karolina Holmlund
"Skildra en sexuell erfarenhet på ett positivt sätt"
(ur Det viljelösa projektet)
Man kan fråga
sig varför naturligtvis. Kanske vill hon visa att det inte går
att jämföra konst med korv, att konst inte egentligen går
att beställa på bricka. Blir konstnären tillfrågad
att måla av ett privat hus eller göra ett porträtt kommer
det att finnas två alternativ om man läser mellan raderna i
Karolina Holmlund projekt. Det första är att utföra det
som konstnären tror att beställaren vill ha det eller som denne
uttryckligen och noggrant visat hur konstverket bör se ut. Beställaren
kan knappast ha några invändningar mot resultatet eftersom
konstnären så bra denna kan har följt anvisningarna. Det
andra alternativet är att konstnären utför beställningen
efter sitt eget mer eller mindre personliga förhållningssätt,
till motivet eller till konst över huvud taget. Då finns en
risk att beställaren antingen blir grymt besviken eller glatt överraskad,
inför något han eller hon inte förväntat sig. I det
första fallet blir det ett konstverk som bygger på konventioner
om hur konst bör se ut, i det andra om hur konst kan se ut.
Därför
ser jag "Det viljelösa projektet" som en undersökning
av vad som händer när konstnären låter sig underordnas
beställarens vilja och önskemål. Utställningen ger
överlag intryck av ett slags allmänt objektivt förhållningssätt
inför uppdragen. Karolina Holmlund har valt ett neutralt realistiskt,
faktiskt lite 70-talsaktigt avpersonifierat sätt att måla.
Det är svårt att veta om och på vilket sätt hon
ändå haft någon personlig infallsvinkel när hon
arbetat med konstverken. De utställda målningarna åtföljs
av en kort och koncis beskrivning av uppdraget och hur Holmlund tagit
sig an det. Man kan ibland se att hon i vissa fall låtit sig färgas
av beställarnas personlighet, eller som i fallet med två konstnärer,
Rolf Hansson och Lars Nilsson, använt sig av dessa konstnärers
sätt att måla. Man kan tolka det som att hon gått dem
till mötes på så sätt att de ska kunna känna
sig hemma i verken, nästan som att de gjort målningarna själva.
Karolina Holmlund
"Måla porträtt av byborna i min hemby" detalj
(ur Det viljelösa projektet)
Två
installationer i utställningen har vuxit fram i en dialog och fortskridande
möten med beställarna. I den ena var uppgiften (av Gregor Wreblowski,
grundare Tensta Konsthall) att måla porträtt av alla i Karolinas
hemby Hjoggböle. Det ursprungliga förslaget modifierades efter
hand utifrån de praktiska och konstnärliga förutsättningarna.
Det andra var curatorn Power Ekroths "ickeförslag" som
innebar att hon ville gå in i en fri och utvecklande process tillsammans
med konstnären utifrån projektrubriken. En uppgift som enligt
Karolina Holmlund utgjorde den största kontrasten mot idén,
då hennes roll som konstnär blev mera aktiv. Så småningom
kom installationen att handla om en inblick i en människas liv, vars
närmsta relation är till ett husdjur, en Golden Retriever.
Går
man in i varje enskilt uppdrag så ser man att det ändå
inte går att komma ifrån vissa personliga val som konstnären
gjort. Trots allt handlar det om subjektiva tolkningar som konstnären
måste göra. Av ordspråket i uppdraget måste konstnären
gestalta ett visuellt språk, en slags transformering från
idé till färdigt verk. På vägen uppstår de
sedvanliga problem och val som konstnärer alltid hamnar i under arbetet
med ett konstverk. Om det ska uppstå kommunikation i verket måste
konstnären använda sin personliga kunskap i ett förväntat
bildspråk och förmedla det i en form och ett uttryck som både
konstnären och beställaren kan finna en mening i.
Karolina Holmlund
"Fyra målningar som är skjutbara"
(ur Det viljelösa projektet)
Det sympatiska
i projektet kan då vara det ömsesidiga behovet och överenskommelsen
av kommunikation, förståelse och mening, mellan konstnär
och publik. Till skillnad mot det sedvanliga fria konstnärsarbetet
där publiken helt saknar roll fram till utställningsögonblicket.
Publikens eventuella respons eller förnekelse blir där ett värderande
mått som inte säkert står i någon som helst förbindelse
med konstnärens egna intentioner.
"Det
viljelösa projektet" av Karolina Holmlund visar sig ha mera
vilja än man tror. Till saken hör att det inte bara är
projektets idé och genomförande som redovisas, utan även
de enskilda konstverken visas upp för andra än beställarna
just som konstverk i en utställning. Därigenom utsätts
utställningen för en slags "opartisk" granskning av
betraktare som ser verken som ett tilltal till en offentlig publik, och
sålunda måste bedömas som sådana. Skillnaden mellan
det privata och det offentliga ögat suddas ut, och resulterar i att
man ser utställningen mindre som prov på beställningsverk
och mer som autonoma, fria arbeten av Karolina Holmlund. Möjligen
är det denna paradox som är utställningens kärna och
"mening".
Text och
foto: Jan K Persson
2008-10-27
|