|
|
|
Se
musiken - hör filmen
Weberkvartetten möter konstfilm
Länsmuseet, Murberget
Filmen, i
sin rena konstform, motsvarar visuellt bildkonsten, men till skillnad
från exempelvis en målning uppstår filmen i ögonblicket
och fortgår i en bestämd tidsrymd tills den slutar. Det ursprungliga
filmverket - som stumfilmen - består av rörliga bilder utan
ljud, där det i betraktarens huvud fylldes i allt annat som kan tänkas
uppstå i var och ens upplevelse, av stämningar, associationer
och dramatik. Det viktigaste som ljudet senare lade till, förutom
hörbart tal och miljöljud, var när musik vävdes in
som styrare av den känslomässiga upplevelsen. Med ljudet kunde
man förstärka dramaturgin och göra filmen mera lik verkligheten,
samt genom musiken ytterligare lägga till förtätning av
stämningar och liksom styra och puffa på publikens egna upplevelser.
I modern tid har filmmusiken blivit i stort sett ett med filmen och vi
kan knappast föreställa oss en ny film utan ljud eller musik.
Däremot
är musiken, trots sin likhet med filmens tidsmässiga förlopp,
fortfarande djupt rotad i ljudets egenvärld. Bildsatt musik är
inte så vanligt och produceras mest när man vill göra
den mer bildmässigt tillgänglig, i exempelvis TV-mediet. Men
man går inte på en konsert för att se bilder, här
har musiken sitt absoluta företräde och det minsta tillägg
av bild eller händelse på scenen tenderar att hota den rena
och fria musikupplevelsen.
Weberkvartetten
möter "Robotens dröm" av Mattias Karlsson.
Vad händer
då när levande musik på en scen framförs till en
film utan eget ljud? På vilket sätt skiljer det sig från
den vanliga ljudfilmen? Dessa intressanta frågor kunde man ställa
sig vid urpremiären av konstfilmprojektet "Se musiken - hör
filmen" på Länsmuseet i söndags 7 december. Fyra
kortfilmer, varav tre är nyproducerade, visades till speciellt utvald
och framförd musik av Weberkvartetten alias Murbergets egen Quartet
in Residence. Att ljudkvaliteten i en filmupplevelse når sitt maximum
när den framförs live säger sig självt och kan knappast
vara det enda syftet, även om det räcker ganska långt.
Vi kanske hoppas på mer intressanta förbindelser eller en ny
upplevelse. Och faktum är att blotta situationen med en kvartett
duktiga musiker framför en filmduk skapar en känsla av att befinna
sig på en teater eller inför en unik performance som bara kan
upplevas just här och nu. Det är också denna happeningkänsla
som är den tydligaste egenarten i föreställningen. Som
på vanligt biovis tittar man med både ögon och öron
på filmduken, men man kan inte undgå att plötsligt och
vid olika ögonblick kasta blicken mot musikerna, vilka agerar och
rör sig som om de är en del av själva filmen. Den här
dubbeleffekten suggererar på ett märkligt sätt närvarokänslan
i filmupplevelsen, det är som om filmen via ljudet nästan är
på väg att kliva ur filmduken och ställa sig på
scengolvet.
Naturligtvis
bidrar den högkvalitativa musiken av exempelvis Bela Bartok och Anton
Webern till upplevelsen. Den förstnämnde till Eva Q Månssons
bidrag "Mjölkpigan och liemannen", en stumfilm på
klassiskt manér men nygjord med statister från Strömsbruk.
Bartoks modernistiskt färgade musik accentuerar hennes drastiska
klipp och dramaturgi i filmen. Anton Weberns saktmodiga och oändligt
återhållsamma, nästan tysta musik, skapade ytterligare
koncentration i Torgny Åströms sex små filmade "bagateller"
av vattenblänk och vågrörelser. Mattias Karlssons datorprogrammerade
animation "Robotens dröm", en vindlande akrobatisk textutflykt
i cyberrymden, var det mest abstrakta bidraget och blev en länk till
ett berömt stycke av en av de tidiga pionjärerna inom konstfilmen,
"Diagonalsymfonin" av Viking Eggeling. Eftersom det var svårt
att plocka ut färdigskriven musik som skulle passa så framförde
Weberkvartetten egna improvisationer, helt i linje med det till synes
slumpmässiga förloppet i "Robotens dröm".
Den sista filmen, "
nästan som en i familjen" av
Astrid Göransson, har visats och prisbelönts på många
håll och innehåller i originalet musik av kompositören
Carin Blom. Till den här visningen hade hon skrivit om och bearbetat
stycket speciellt för en stråkkvartett. Som ljudkällor
användes även en del köksmaterial med kopplingar till filmens
innehåll. Inspirerad av konstnären William Kentridges kolteckningsanimationer
arbetade Astrid Göransson i två år med filmen, som baserats
på en mängd brev från hennes mammas vistelse i Stockholm
på 30-talet. Vid ett tillfälle i filmen ser jag hur hyresvärden
(tillika operasångare) stöter ut högljudda fragmentariska
läten, innan jag överraskad inser att ljuden kommer från
scenen där en medlem av Weberkvartetten ropar genom en liten tratt
riktad mot filmduken. Den tecknade filmen spricker i ett ögonblick
och blir något helt annat.
Föreställningen
med de fyra konstfilmerna och Weberkvartetten framförs även
på onsdag 10 december klockan 19 på Kulturmagasinet i Sundsvall.
Text och
foto: Jan K Persson
2008-12-08
|
|
|