Richard G Carlsson
Galleri Torggatan 10, Örnsköldsvik
3-29 april

Gråheten råder på Galleri Torggatan 10 i Örnsköldsvik under april månad. Men det handlar inte om tristess eller färglöshet. Vad vi ser är ett finstämt spel i grå valörer, som mjukt men samtidigt konkret definierar bild- och gallerirum. De varierande färgtonerna hämtar näring från varandra och framför oss antar det grå ytorna plötsligt färg.

©Richard G Carlsson/BUS 2008 "Vista" 2007, olja på MDF

©Richard G Carlsson/BUS 2008 "Studio" 2008, olja på MDF

Den Stockholmsbaserade konstnären Richard G Carlsson tänjer på gränsen mellan bildvärld och vår värld. Var går gränsen mellan målning och verklighet, om gränsen nu finns? I målningarna ser jag hur Richard G Carlsson lyfter fram denna problematik. Vi har själva målningen, men vi har även samma målning fast avmålad. Men det stannar inte här. Målningen presenteras sedan i ytterligare ett rum, gallerirummet. Detta arrangerade rum har en uppbyggnad som riktar betraktaren tillbaka till bildrummet och vi fångas i hans cirkulerande tankegång. Genom vår perception upplever vi bildens kretslopp från att vara enbart bild, till att bli verklighet och slutligen hur den går tillbaka in i bildvärlden. Jag är insnärjd. Mitt intresse är väckt och som betraktare är jag engagerad.

Det är ljuset som delvis driver Richard G Carlsson. I målningar där en faktisk målning finns avbildad ser han en möjlighet att framställa den i dess ultimata ljussättning. Han försöker fånga det kalla lysrörsljuset – den ljussättning han har i sin ateljé. Ljussättningen på Galleri Torggatan 10 är därför ingen slump – det är lysrörsljus. På plats i galleriet fick jag möjligheten att se hur ljuset i målningarna påverkas i andra belysningar. Det blir på en gång tydligt hur mycket ljussättningen påverkar och jag förstår Richard G Carlssons delvis maniska strävan att avbilda arrangerade ljusförhållanden.

Jag fascineras av Richard G Carlsson och hans målningar. På något vis ser jag hur han enträget tampas med att fånga det ogripbara. Han strävar efter att definiera och kontrollera något så flyktigt som ljus. Genom att ta del av målningarna i den arrangerade utställningskonstellationen på Galleri Torggatan 10 har man möjlighet att ta del av hans frågeställningar. För han visar oss inte enbart ett urval målningar, han visar även sina tankegångar.

Galleri Torggatan 10

Text och foto Ida Rödén