|
|
|
Ola Granath "Våtmark"
Härnösands Konsthall, till 6 jan. 2009
På
Riksväg 84 mellan Hudiksvall och Forsa ligger en gammal soptipp som
Hudiksvalls kommun förvandlat till en biologisk reningsanläggning.
Det sista steget i reningsprocessen är våtmarken, där
slutgiltigt de skadliga ämnena och partiklarna avlägsnas. Ola
Granath besökte platsen en vårmorgon 2005 utan att veta vad
som pågick där. Han förundras över det sällsamma
mötet mellan förruttnelse och förnyelse, mellan de kaotiskt
risiga schaktmassorna och de stillsamma, mörka spegelbilderna på
vattenytan. Han ser hemlighetsfulla tecken och berättelser från
den lilla oansenliga kvisten som sticker upp ur dyn till den alltmer lättande
morgondimman över området. Han befinner sig i ett träsk
som blivit skådeplats för rester av den teknologiska utvecklingsoptimismen
sakta uppslukad av den organiska naturens smältdegel.
© BUS/2008
Ola Granath "Trädstammar" Olja
Ur detta
möte påbörjade Ola Granath ett konstnärligt projekt
där han mindre sökte det dokumentära utan mera det filosofiska
betraktelsesättet. Bortom de självklara och nödvändiga
tankarna om ekologisk miljövård och naturliga processer, letar
han efter andra skikt av berättelser som pågår, som riktas
mot det främmande, det okända och mystiska, det som vi förbryllas
av inför naturens självständighet och oförutsedda
metamorfoser. Vad konstituerar egentligen den naturliga processen i naturen?
© BUS/2008
Ola Granath
"Våtmark XIX" Torrnålsgravyr
I utställningen på Härnösands Konsthall visar Ola
Granath oljemålningar, akvareller, grafik och foto, genomgående
präglat av stillhet, eftertänksamhet och en avväpnande
enkelhet. Det hela inramas av en ganska så högtidlig och allvarsam
resning, genom mörka undertoner här och där med osynliga
krafter som verkar i en sorts naturens obevekliga motstånd. Högtidligheten,
eller rättare sagt den ödmjuka hållningen, förstärks
av de ofta symmetriskt balanserade kompositionerna, som det lodräta
linjespelet i målningarna "Gräs" och "Trädstammar",
de cirkulära formerna i flera akvareller, den geometriska dynamiken
i torrnålsgrafiken. I de elva små distinkta torrnålsbilderna
når kanske Ola Granath längst i sina besvärjelser över
det mystiska och underfundiga i naturens mikrokosmos. Här gestaltas
marknära "stilleben" som andas den självklara suveränitet
man kan hitta i exempelvis Harry Martinssons berömda bok "Utsikt
från en grästuva".
© BUS/2008
Ola Granath "Vintervass" Akvarell
Man skulle
kunna tro att Ola Granath mest vill komma åt och berätta om
innehållet, det fysiska, organiska, psykologiska eller rent av politiska,
i den här gamla soptippens utveckling. Men det är genom formen,
via de visuella återkommande förenklingarna, i spelet mellan
ljus och mörker, kontraster och grådagrar, i kompositionernas
lek mellan föreställande och abstraktion, som han överlämnar
sina intryck. Han skriver i katalogen i slutraderna: "Vid sidan av
det ekologiska jäsandet pågår samtidigt en annan process,
som verkar med stor kraft och som inte har med ekologi och vetenskapligt
tänkande att göra. Ett gåtfullt skeende, som jag egentligen
inte har några ord för." Med betoningen av formen, som
vetter mot andlighet och själstillstånd, är det nog detta
gåtfulla skeende Ola Granath i stor utsträckning lyckas omvandla
till bild.
Bild på
Aktuelltsidan: Våtmark II, torrnålsgravyr.
©
BUS/2008 Ola Granath.
Text och
foto: Jan K Persson
2008-12-04
|
|
|