Nic Langendoen
Galleri Torggatan 10, Örnsköldsvik
6 – 29 september

En smula nedstämd lämnar jag denna gång Galleri Torggatan 10 i Örnsköldsvik. Inte så att Nic Langendoen med sitt måleri påverkar mig negativt. Förklaringen är mer allmänt förståligt än så – detta är galleriets sista utställning som därefter lägger ner sin verksamhet. Utbudet av konstutställningar i Örnsköldsvik kommer med andra ord att minska drastiskt.

Nic Langendoens utställning känns värdig uppdraget att utgöra galleriets sista. Det är ett måleri med tydliga historiska förlagor men samtidigt ett starkt självständigt språk. Det är kompositioner i färg. Nic Langendoen lyssnar aktivt till vad målningen efterfrågar, något som självklart inte kan ifrågasättas. Sannolikt är det för honom svårt att ha en inställning om att skapa en blå målning eller en grön. Ingenting känns förutbestämt. Det handlar om lyhördhet – att se och att lyssna. Det är inte långsökt att dra paralleller till musik. Tanken om att lyssna och testa sig fram till vilken ton som gör att verket fungerar och väcker lyster och intresse – leta efter det intressanta mötet och förstärka utan att göra alltför uppenbart. Men musik, liksom måleri handlar även om pauser och andrum. Nic Langendoen arbetar precis på gränslandet mellan att lyfta in ton efter ton och nästan överbelamra målarduken och målarduken som någonting lugnt och harmoniskt. Det skulle kunna kännas för mycket, men ändå inte. Just den balansakten gör att jag fascineras. Man befinner sig på gränsen till utmattning, men fängslas samtidigt av det som så ihärdigt berättas. Att han kompenserar de aggressivt måleriska ytorna med skissartade färglinjer hjälper till att skapa den harmoni som annars skulle gå förlorad i färgmyllret.

©Nic Langendoen/BUS 2008 "Raningen III" (2007)

Finns det något föreställande i målningarna som vuxit fram på duken? Nog handlar det om landskapsmåleri. Titlarna antyder ibland specifika platser. Men frågan är om han snarast låter sig inspireras av dessa, för att vid senare tillfälle ge uttryck för känslorna genom måleriet. Jag är benägen att tro det. Snarare än att avbilda det visuella landskapet anar jag fria utspel av intryck – om att fånga det flyktiga men samtidigt karaktäriserande hos ett visst landskap.

©Nic Langendoen/BUS 2008 "Fragment ur ett landskap" (2008)

Det är ett fint urval av Nic Langendoens målningar från 2007 och 2008 som visas på Galleri Torggatan 10. Eftersom september är sista månaden att besöka galleriet är detta ett utmärkt tillfälle att uppleva galleriet och bekanta sig med konstnären.

Text och foto Ida Rödén
080910