Elevutställningar
Sundsvalls museum
Ålsta folkhögskola 19 april – 4 maj
Sundsvalls Konstskola 26 april – 18 maj

De unga går rakt på sak
Eleverna från Sundsvalls konstskola och Ålsta folkhögskolas konstlinje visar sina arbeten i varsin utställning på Sundsvalls museum i april och maj. Båda utställningarna präglas av ungdomlig oförvägenhet och en sorts rakt på saklighet i bildseendet, som när foton tas med blixt och slagskugga. Mycket av det som visas ser ut att vara resultatet av gemensamma övningar.

Frida Wård, Hus i Stavanger, Ålsta folkhögskola

De åtta eleverna från Ålstas ettåriga konstlinje har tecknat i blyerts, arbetat med lera och gjort självporträtt. De visar även måleri, grafik och skulpturer. Frida Wårds målning ”Hus i Stavanger” sticker ut med sitt kompakta och stämningsladdade bildspråk. Här finns också ett självporträtt av Moiren Rahman, vars buttra, tjuriga uttryck drar till sig uppmärksamheten.

Moiren Rahman, Självporträtt, Ålsta Folkhögskola

Om eleverna från Ålsta testar olika uttryck och tekniker verkar Sundsvalls konstskola jobba mer på djupet. Därmed inte sagt att det ena eller det andra är bättre eller sämre. Båda utbildningarna är förberedande. Bildkonstlinjen på Ålsta omfattar tio ämnen: teckning, måleri, skulptur, grafik, keramik, digital bild, konsthistoria, rumsgestaltning, modellteckning, färg och form. Sundsvalls konstskola har ämnena måleri (där teckning och skissteknik ingår), tredimensionell form, fotografi och konstorientering.

Badkarsblues, Linnea Nyström, Sundsvalls konstskola

Sundsvalls konstskolas elever har också gjort självporträtt. Det verkar även som att de har haft en stor antikövning där de målat bilder i en tänkt antik stil, inspirerade av antika skulpturer från Rom och Grekland. Hängda tillsammans utgör de här målningarna i olika grå toner en egen vilsam värld i utställningen.

Utvecklingsåret på Sundsvalls konstskola ger möjlighet till fördjupning i egna projekt. Tim Skoglund har inspirerats av Andy Warhol-utställningen på Moderna museet och målat konstnärsporträtt i Warholstil. Porträtt av Goya, Rembrandt och van Gogh på en vägg kommunicerar med Dali, Picasso och Frida Kahlo på en annan. Tim Skoglund har nu tre veckor kvar på skolan. Han drömmer om att fortsätta måla men vill prova på att jobba själv ett år innan han söker vidare till andra skolor.

Erik Lindström går också andra året på skolan och har tillsammans med sina kamrater gjort den manshöga skulpturen som står mitt i rummet. Ta steget heter den och den handlar om att gå vidare, förklarar Erik. Han planerar att åka till Indien efter skolan. Därifrån vill han göra en bok med skisser och målningar.
I en serie fotografier har ungdomarna jobbat fritt med egna motiv och då blir det allt från mode till växtdelar, en clown på en gravsten eller en hunds tunga.

Två förstaårselever, Linnea Nyström och Markus Englund, har målat irriterande bilder som får mig att fundera. Vad har de där två männen på Linnea Nyströms målning för sig i badkaret? Och det där runda självbelåtna ansiktet av Markus Englund, vems är det? De båda konstnärerna själva möter betraktaren i två märkvärdigt öppna och klarsynta självporträtt. Och jag undrar vad det ska bli av alla dessa unga begåvade människor, ska de orka leva sina liv som skapande människor eller ska de nöta sig trötta mot hinder och motgångar?

Markus Englund, Sundsvalls Konstskola