Ulla-Carin
Winter
Galleri 8, Sundsvall, till 18 april
Grafikern
Ulla-Carin Winter fick nyligen Göran Dahlbergs stipendium och presenteras
just nu även som Konstnär i Volym. Uppmärksamheten är
välförtjänt, då det rör sig om en konstnär
som vägar pröva nya tekniker utan att ge avkall på en
klassisk tradition. När den fotografiska bilden lockar med sitt förföriska
övertag kastar hon inte allt över ända då hon vet
att allting bygger på hantverk, på en kunskap om hur en bild
blir till och att det alltid är det egna ögat som styr seendet.
Nu ställer hon ut med "Alla mina flickor" på Galleri
8, ett litet källargalleri inrymt i hantverksbutiken Magasin 8 på
Nybrogatan i Sundsvall. En stor samling relativt små bilder täcker
väggarna, och i förstone känns det som man går in
i ett hemligt flickrum, knappast avsett för det avslöjande offentliga
ljuset.
© BUS
2007 Ulla-Carin Winter "Vänninorna I" Fotopolymer
Men det är
det konsekventa personliga tilltalet som så småningom gör
utställningen till inte bara en privat angelägenhet. Ulla-Carin
Winter har samlat porträtt hon har gjort på sina egna döttrar,
deras kompisar och egna elever, kort sagt flickor hon haft i sin omedelbara
närhet de senaste åren. Det handlar om en ömsint redovisning
där tonvikten ligger på det finstilta och undflyende i porträttens
karaktärer. I grunden finns det dokumentära eller om man så
vill det fotografiska återgivandet, som blandas i olika möten
mellan realism och fantasi, där brottstycken av det förflutna,
minnen och natur skjuts in som oroande eller lekfulla sidosprång.
© BUS
2007 Ulla-Carin Winter "Lina" Torrnål
Som jag ser
det ligger Ulla-Carin Winters styrka i den tecknade och ristade linjen,
som naturligtvis tydligast framträder i torrnålstekniken. Det
är svärtan och den distinkta linjen som mot det vita ljuset
skapar konkretion, som i sin förenkling framhäver det viktigaste,
och, beroende på hur det gjorts, det nerviga och mångtydiga.
Ett bra exempel är porträttet "Lina", en på
en gång både sensuell och krispigt dramatisk bild av ett flickansikte
som kan få mig att tänka på en annan grafiker, Hans Wigert,
och hans poetiska dubbelprojektioner. En ömsinthet som balanserar
på gränsen mellan oskuld och obevekligt uppvaknande. En blyg
finstämdhet som stöter på en rå natur som kan kullkasta
det mesta.
© BUS
2007 Ulla-Carin Winter "Och en flicka" Fotopolymer, etsning
I den nyare
tekniken fotopolymer, som bygger på den klassiska fotogravyren,
lyckas hon faktisk också få in något av det ljusets
och mörkrets dramatik som finns i torrnålarna. Som i "Vänninorna
I" och "Och en flicka", där ansikten vänder sig
både bort från och till ljuset. Det blir en tyngd och en beslöjad
melankoli, en frånvändhet till tillvarons mysterium och samtidigt
en slags åkallan av det.
© BUS
2007 Ulla-Carin Winter "Sova över hos en kompis III"
Fotopolymer på bomull
Barnteckningar,
mönster, träd, natur. Flera porträtt har interfolierats
i olika omgivningar för att visa på platser, hemhörighet,
sammanhang och identitet. Ett lika enkelt och väldigt igenkännande
och roligt grepp är när hon låter porträtt av kompisar
samsas mot bakgrunden av olika mönster på kuddar, i serien
"Sova över hos kompisar I-III". En bild av trygghet men
som också öppnar mot världens bilder därute, lika
lockande som främmande. En av kuddarna låg lite gömd på
golvet under trappan, kanske som en inbjudande gest till besökaren.
Men det var lite väl trångt för en lång man som
jag, och det kändes också lite som: hit men inte längre.
Text och
foto: Jan K Persson
07-03-21
|