Måleri,
grafik och isländsk poesi
Tre utställningar på Härnösands
Konsthall, till 6 jan. 2008
Susanne
Högdahl Holm
I Galleriet
leker eller utforskar Susanne Högdahl Holm utsnitt av naturen och
landskapet. Likt en vetenskapsman med kikare och optiska instrument försöker
hon omforma bilden av naturen till meditationsobjekt. Kanske handlar det
om fångandet av de optiska ljusbrytningar som vi ibland kan uppleva
i en promenad i skogen. Med färgkontrasterande cirkelpunkter markerar
hon ibland detaljer som finns det något avgörande att iaktta
i bilden.
© BUS
2007 Susanne Högdahl Holm "Hemland"
Balanserandet
mellan realism och abstraktion och den lite kyliga färghållningen
ger målningarna en vaghet och en stereotypi, man blir osäker
som betraktare vad man står inför. Det som först uppfattas
som något så när realistiska utsnitt av skog blir efter
ett tag optiska konstruktioner och spel med organiska mönster. Naturen
som förvillelse, eller naturen som en spelplats för visuella
strategier.
Det blir
en form av observationsprotokoll, en redovisning av en orientering i landskapet
där mått och steg tagits i sökande efter naturens hemligheter.
Susanne Högdahl Holm använder ett torrt och schematiskt bildspråk
i en stramt hållen formalism. Det påminner ibland om 70-talets
miljökritik men skulle lika gärna kunna ses som illustrationer
av en omedvetet förundrande hållning inför naturen som
hot eller löfte. Utställningen blir som mest en visualisering
av en idé, ett slags konceptuellt åtskruvat landskapsmåleri.
Ulla Fries
Ulla Fries
är en av Sveriges ledande grafiker och behöver knappast någon
presentation. Att hon hänger i salen intill Axel Fridell-rummet är
nog ingen tillfällighet, nu kan man beskåda två grafiska
naturalister där den realistiska återgivningen ligger som grund
men där poetiska övertoner skapar uttrycket.
© BUS
2007 Ulla Fries "Kosnöt och valnöt"
Hos Ulla
Fries framställs enskilda objekt, om det nu är hämtat ur
växt- eller djurriket, som solitära stilleben att närma
sig och försjunka i betraktande. En exakt återgiven kotte står
uppställd vertikalt i ensamhet som ett träd eller en buske,
med en enkel gest får en liten detalj i naturen en annan proportion
och får en ny innebörd. På tal om Fridell finns en bild
av en kokosnöt och en valnöt som lånar något av
hans starka atmosfäriska möte mellan intensivt ljus och tung
skugga. Mötet mellan den stora och lilla nöten blir till en
förmänskligad och tidlös metafor för tyngd mot lätthet,
för historia mot ögonblick, det stora mot det lilla. Ett kålhuvud
med titeln "Kålackord" får genom den starka geometriska
och förslutna formen en innebörd av trygghet, hegemoni, suveränitet.
En bild gjorde
mig förbryllad. Jag trodde först att jag såg växten
murgrönor försedda med vänliga fiskhuvuden. Det återfinns
ju en surrealistisk ton i flera av Fries bilder. Men sedan jag googlat
på Internet kunde jag läsa: "Muränor är en grupp
av cirka 200 arter ålartade tropiska eller subtropiska benfiskar
som vanligen når en längd av 1,5 meter, men vissa arter når
fyra meter. De döljer sig gärna med bakkroppen, och väntar
på bytesdjur." Det vänliga övergick i något
läskigt hotfullt, just genom den symmetriska ordningen i bilden,
att Ulla Fries komponerat den så ornamenterat och blomlikt.
© BUS
2007 Ulla Fries "Muränor"
Så
blir Ulla Fries grafiska gestaltningar inte bara suveränt detaljrika
porträtt av naturens organismer. De transformeras till små
enskilda berättelser, som var och en kan filosofera kring. Genom
det stilleben-artade friläggandet av motiven skapas den surrealistiska
och metafysiska stämningen, det bekanta övergår till något
främmande som står man som betraktare inför något
alldeles nytt och hemlighetsfullt. Den tålmodigt torra och sakliga
gestaltningen bidrar säkert också. Med det grafiska hantverket
i bakfickan ställer Ulla Fries fram dokument av självlysande
realism.
Valgerdur Hauksdottir
I stora hallen
har den isländska konstnärinnan Valgerdur Hauksdottir iscensatt
installationen "Euphony", inkluderande ljud och arbeten i blandteknik
på papper. "Euphony" kan översättas till "omvandling
av tal-ljud" i betydelsen att lättare kunna uttala ett ord,
och i det här fallet får man se titeln mera som en poetisk
strategi för tolkning av en utställning med många diametrala
uttryck. I en utställningstext kan man läsa: "Idén
bakom installationen är att skapa en dimension mellan olika genomskinliga
och materiella verkligheter. Det fokuserar på livets energi, förbindelsen
mellan motsatser, mellan ute och inne, mellan liv och död och flödet
från en fas till en annan."
© Valgerdur
Hauksdottir - Detaljer ur installationen "Euphony"
Det är
länge sedan som jag sett en sådan medvetet ambitiös installation,
där rummet eller utrymmena mellan en mängd vertikalt hängande
collage i papper får en så viktig betydelse. I collagen möter
man inslag av grafik, foto, handgjort papper och måleri. Knappt
någonstans möter man en helt frilagd bild, istället ligger
fragment och utsnitt av föreställande och nonfigurativa bilder
och mönster tätt intill varandra i en till synes irrationell
och slumpmässig ordning. Hauksdottir har använt båda sidorna
av pappersdraperierna genom att kombinera genomskinlighet och applicering
av nya bildskikt. Hennes tanke är att man ska kunna vandra genom
utställningen från olika håll och ständigt mötas
av nya intryck och associationer, beroende på de kopplingar som
uppstår inför ens ögon av plötsliga avstånds-
och närbilder när man rör sig genom och förbi de olika
pappersridåerna. Samtidigt pågår ett ljudcollage av
röster från människor, samtal, miljöljud, ibland
tänkt som integrerande i rummet, ibland som kontraster. Kanske uppstår
en känsla av att gå genom en tät skog där man inte
kan vara säker på vad som uppstår i varje ny glänta.
Och just glänta är kanske det rätta ordet, där man
kan stanna upp och låta sig fångas av det tillfälliga
ljuset, den tillfälliga bilden och den förändrande ljudslingan
på avstånd.
Valgerdur
Hauksdottir har lagt ribban högt med en hög abstraktionsnivå,
men samtidigt finns en öppenhet som gör att faktiskt vilket
förhållningssätt som helst är möjligt. Men kan
låta sig beundras av hantverket, kombinationerna av material och
innehåll, hitta igenkännbara detaljer eller bara låta
fantasin rinna iväg dit den bär. I sin helhet handlar det också
om en påtaglig grafisk utställning, där kontraster och
rytmer balanseras mot varandra. Som varje utställning med ett mångskiftande
och mångtydigt innehåll bör man ge sig tillräckligt
med tid, då det här finns många tillfällen till
poetiska upplevelser med fördröjd verkan och med efterklanger.
Text och
foto: Jan K Persson
|