|
|
|
Yngve
Gunnarsson, måleri
Galleri Bechstein, Arkens flygel, Ö-vik,
hela januari 2007
© BUS
2007 Yngve Gunnarsson "I okänd terräng" vinyl
Först
ut på Bechstein i det nya året är Yngve Gunnarsson, bosatt
i Ockelbo. Galleriet är inte stort men ändå så pass
att det ger en vink om ett konstnärskap. Det som spontant möter
besökaren i Gunnarssons utställning med sex verk är ett
milt pastellaktigt måleri, i huvudsak föreställande men
med abstrakta inslag. Innehållsmässigt handlar det om fragment
ur konstnärens minnen, utifrån några fotografier av sina
föräldrars liv i det s.k. folkhemmet. Ett oskuldsfullt skimmer
lyser över de större målningarna som en tanke om ett svunnet
och kanske lyckligare liv än det vi lever nu. Men naturligtvis kan
det också vara en efterkonstruktion, vi har gärna lätt
för att förgylla minnena och bara komma ihåg de ljusa
ögonblicken.
© BUS
2007 Yngve Gunnarsson "Syster och bror" vinyl
Nu tror jag
inte att Yngve Gunnarsson tagit så allvarligt på det dokumentära
förhållningssättet, utan att han valt ett antal ögonblick
i första hand för att ha som grund för en konstnärlig
gestaltning som går utöver själva motivet. I den stora
målningen "I okänd terräng", som är utställningens
nav, står två barn i mitten förundrande inför verkligheten,
inför färgerna, formerna och mönstren, som omger dem. Livet,
konsten och drömmarna inbjuder till oanade upptäcksfärder.
I "Syster och bror" leker kanske samma barn med en lådbil
utför en backe i en sommargrönskande idyll. De avtecknar sig
som små figurer, som en liten detalj i det stora och okända
landskapet, där barndomens osynliga och omedvetna upplevelser förskjuts
in i en liten och hemlighetsfullare sfär. I en annan målning,
"Mor med korg", bär en gladlynt kvinna hem en tung korg
mot en fond av ett soligt och gult trädgårdsland, upplöst
i ett collage med bitar av blommor, himmel, vind och jord.
© BUS
2007 Yngve Gunnarsson "Mor med korg" vinyl
Gunnarssons
bilder är fyllda med poetiskt vardagsgods men iscensatta i ett drömskt
ljus. Bakåtblicken, med allt vad det innebär av fragmentisering,
flyktighet och efterhandsprojicering, erbjuder till lättsamma förskjutningar
och tvära kast mellan motiv och idé. Målningarna har,
på något vis kongenialt med innehållet, en lätt
naivistisk och kanske bara skenbar tillfällig uppbyggnad. På
samma sätt som med minnet verkar allt ligga på ett och samma
bildplan. Den collagemässiga kombinationen av teckning, måleri
och foto gör också bilderna mer komplexa än man först
uppfattar dem. Det är mera i detaljerna än i helheten man ska
titta. På ett positivt sätt skulle man kunna jämföra
med barns sätt att måla där allt är lika viktigt,
och där drivkraften är glädjen att berätta. Här
är det gjort med vuxen och lätt strategisk hand, och i det fallet
räcker det nog ganska långt på Bechstein.
Text och
foto: Jan K Persson
07-01-09
|
|
|