|
|
|
LEGDA
I
Johan Mauritszon, Samuel Andersson,
Olof Ahlström
Galleri Art & Litter, Sundsvall, till 12 april
Ordet "lägda"
är ett gammalsvenskt ord. Enligt uppslagsboken lever det kvar i dialekten
framför allt i Västernorrland och Jämtland, men jag är
själv också van det från Västerbotten. Det betyder
i regel en äng där man odlar hö men man kan även säga
"havre-lägda, råg-lägda osv" och då syftar
det på en åker eller fält. I Sundsvall har tre konstnärer
skapat ett nytt tillskott till konstscenen genom Lägdaprojektet,
där delad ateljéförening och gemensamma utställningar
ingår i konceptet. Med det aktuella ordet förstår man
att det är jord, odling, natur som är kittet i projektet. Man
får tänka sig det öppna fältet, som tagits i bruk
och bearbetats, kanske sedan många generationer, och där det
mesta ligger fördolt i sägner, berättelser och kollektiva
minnen. Jag förmodar att det är föreställningen om
natur och historia som här transformeras till en form av konstnärliga
undersökningar. I denna deras första utställning på
det lilla galleriet Art & Litter på Skolhusallén 13 är
grunduttrycket en sorts abstrakta landskap.
Olof Ahlström
"Brom" Akrylmålning
Nu handlar
det om tre konstnärer som i sitt bildspråk skiljer sig ganska
markant. Därför kan det vara svårt att med ens hitta en
gemensam linje i utställningen, den spretar åt lite olika håll.
Kanske är det hos de tre elementen jord, luft och eld man hittar
förbindelsen. I Olof Ahlströms mörka jordfärgade målningar
kan man uppfatta genomskärningar av sediment av lagrad undervegetation,
målat som ikoniska eller abstrakta statueringar av den dova och
djupt fördolda myten natur. Som en motvikt hänger några
luftiga bilder av Samuel Andersson, där man förvisso kan ana
svävande fragment av landskap, i vatten, bergskanter, moln, men där
målningarna i sin uppbrutna och skissartade form mera vädjar
till färgens och fantasins egna domäner. Om Ahlström och
Andersson har en relativt kontemplativ framtoning, är den tredje
parten i gruppen, Johan Mauritzon, den som vill höja tonläget
och färgskalan. Det gör han i både måleriska och
skulpturala konstruktioner, där rörelsen, energin och det burleska
infallet bestämmer.
Samuel Andersson
"Taken riktades uppåt, en tydlig attackposition" Oljemålning
Det kan ofta
vara svårt att hitta vägar vid betraktande av ickeföreställande
konst, och därför kan ibland titeln på ett verk betyda
mycket. I det fallet erbjuder den här utställningen på
en flora av ingångar och gör det lite roligare att navigera.
Från typen av korta titlar, som "Raket-blast" av Johan
Mauritszon och "Rotorsommar" av Olof Ahlström, till det
mera extravaganta som "Moln var övervakare, dess färg avgjorde
prioritering" av Samuel Andersson. Titlarna aktiverar och förstärker
det konstnärliga uttrycket, som titlar bäst bör fungera.
Johan Mauritszon
"Raket-blast" Oljemålning
Är det
här då en bra utställning? Lyckas man förmedla någon
kärna i projektet Lägda? Frågorna kan tyckas förmätna,
då det rör sig om en första manifestation och det inte
finns så mycket tidigare att gå på. "Bra"
utställningar är sällan intressanta då igenkänningsfaktorn
har så stor slagkraft. Jag skulle nog beteckna den här utställningen
som ett intressant försök, den vågar vara lite kantig
i hörnen men hålls ändå samman av en allvarlig ambition
att lite visionärt gestalta inte så lätt åtkomliga
upplevelser av ett gammalt landskap och dess mytologi.
Text och
foto: Jan K Persson
07-03-28
|
|
|