Åke
Lagerborg
Tryggarekan
Örnsköldsviks Museum & Konsthall, till 29 april
Skulptören
Åke lagerborg bjuder generöst in publiken till en ganska så
underfundig konstnärlig encyklopedi på Örnsköldsviks
Konsthall. Han kallar utställningen "Tryggarekan", alias
titeln på det verk som besökaren möter i början.
En tillplattad sten med en uthuggen triangel ligger högtidligt placerad
på en vacker matta. "Detta är en GPS/m/ä - en mobil
triangelpunkt för att du ska veta var i livet du befinner dig",
skriver han. Tryggheten förlagd till urkunderna, till den urgamla
naturen och dess vägvisare, i den händelse vi tappat bort mobiltelefonen
eller känner oss allmänt bortkomna i den interaktiva samtiden.
© BUS/2007
Åke Lagerborg "Tryggarekan"
Utställningen
kan nog ses som ett litet uppslagsverk, med särskild betoning på
uppslag. Åke Lagerborg har botaniserat i historien, naturen och
konsten, och gjort skulpturala kommentarer och anteckningar. Just anteckningsblocket
som objekt och bas har blivit något av ett signum för honom.
Att det kan röra sig om snabba notiser, nedkastade för ögonblicket,
en sten, ett löv, en insekt, men förvandlade genom skulpturen
till någonting tidlöst och ovedersägligt. Ofta med halsbrytande
personliga infallsvinklar.
© BUS/2007
Åke Lagerborg
"Färgläggningsförslag till en liten grå fågel
III"
Det kanske
handlar om metakonstnärliga strategier i botten, hur konstnären
med varsam blick registrerar naturens detaljer men till slut överlämnar
det hela som ett dokument över själva dokumentationen med tillhörande
kommentarer. Genom speciella inramningar och olika förskjutningar
mellan motiv, objekt och bild skapar han överlagringar som öppnar
för betraktarens egen fantasi. Jag tror Åke Lagerborg tillverkar
ett alldeles eget museum, men inte så mycket över upphittade
reliker och föremål utan över den konstnärliga filtreringen
av dem. Det är genom det utsirade lilla tittskåpet vi betraktar
sakerna, genom konstens linser, genom ett omvänt observatorium med
utsikt mot den berömda grästuvan.
© BUS/2007
Åke Lagerborg "Fjärilsbok"
Det knycklas,
skruvas, bänds och böjs i skulpturerna och objekten. Fjärilen
nålas fast i anteckningsblocket så att papperet inte kan flyga
bort, skalbaggen vaknar på rygg i en välbäddad säng,
det är "Uppror i fjärilslådan" för att
citera en av titlarna. Det är över huvud taget ett stort uppror
i hela detta hans museum, där murar rivs och egendomliga överflygningar
pågår. Åke Lagerborg svingar sig oblygt mellan olika
genrer och hemvister, om det så är fågelskådning,
konst, botanik, natursamlingar eller geologiska utgrävningar av nutiden.
Nyfikenheten och upptäckarivern samsas med stilla humor och filosofiska
reflektioner, ibland kryddad med vasst allvar. Lekfullheten har dock övertaget
för det mesta, som i "Giacomettis(k) söndagsspegel",
där betraktaren, om man så vill, erbjuds ett konstnärligt
alternativ till dagens bantningshysteri. Eller i avdelningen "Familjehörnan"
där brudparet uppställda som två ljus redan har antänts
av sina lågor.
© BUS/2007
Åke Lagerborg
"Giacomettis(k) söndagsspegel "
Det erbjuds
åtskilligt med oväntade uppslag på Åke Lagerborgs
utställning. Men det är inget man hastar igenom. För att
ta till sig alla utvikningar och hugskott behöver man nog avsätta
en bra stund samt helst stänga av mobiltelefonen. Här måste
man vara uppmärksam för helt andra meddelanden från andra
orter.
Det är
föreningen Kulturens Vänner i Örnsköldsvik som ligger
bakom visningen, och som också lagt in några intressanta programpunkter
under utställningstiden. Den 10 april berättar Ludvig Rasmussen
om "Åldersupproret", den 18 april blir det "Samtal
mellan vingspetsarna" med två fågelskådare, och
den 21 april framförs musik och poesi i "Vi möts i fjärilsdalen".
Text och
foto: Jan K Persson
07-04-08
|