Färgspel

Elvy Frithiof och Christina Oscarsson
Målningar och textil
20 januari – 3 februari 2007
Galleri Versalen/Sundsvalls Konstförening

Ett möte utöver det vanliga tycks ha ägt rum mellan konstnärerna Elvy Frithiof och Christina Oscarsson. Det hände på en begravning för några år sedan där de direkt kände att de ville träffas och prata mera, vilket de också gjorde. Trots åldersskillnad och skilda konstnärliga uttryck stimulerar de varandra i skapandet. De beskriver sin gemenskap som trygg, jätterolig, vital och stimulerande. För ett år sedan kom de på att de ville ställa tillsammans.
– Jag tänkte att jag är för ny, det går inte, säger Christina Oscarsson.
Men det gick och här möts de nu i ett gemensamt färgspel på Galleri Versalen.

Kelp, Christina Oscarsson

Christina Oskarssons obeskrivliga, krälande, krypande organismer hänger på väggarna, lite överallt och även runt halsen på henne själv. Hon har låtit sig inspireras av ett sjögräs som heter Kelp.
– Jag har gått igång på organismer i havet. Alla färger finns i tången. För mig är den en jättekälla.

Under sin uppväxt tillbringade Christina Oscarsson en rad somrar vid västkusten men hon dyker inte själv. I stället har hon sett sina kelpar i ett undervattensprogram på tv. Hon är uppväxt i Vänersborg och utbildad på Handarbetets vänner i Stockholm, men har även studerat i Japan. Nu bor hon i byn Käckelbäcksmon i Viksjö, Ångermanland. De 64 kelparna på utställningen är gjorda av entrådigt yllegarn i Merinoull. Teknikerna är stickning och virkning. Alla har olika uddar och är handfärgade i efterhand, vilket ger unika färger.
– Jag jobbar i skärningspunkten mellan konst och konsthantverk, säger Christina Oscarsson.
I tre broderier i vit silkesorganza på svart skjortlinne tolkar hon av ett foto av Karl Blossfeldt, den tyske fotografen som i början av förra seklet sökte efter konstens urformer i växtriket.

Bastuban tar plats, Elvy Frithiof. Akvarell

Textilierna kontrasterar mjukt mot Elvy Frithiofs akvareller, en serie bilder på temat musik. Hon säger sig tänka i termer av musik och konstaterar att de båda konstarterna musik och måleri har världsomfattande språk vars tolkning beror på mottagarens sinnesstämning. Resultatet är ett färgspel i bilder från musikens olika arenor, historiskt och genremässigt. Ibland krockar det som när vikingar spelar i bronslurar över New York. Det sjunger och låter om bilderna från bland annat operans värld, kyrkorummen, show business och Bellmans tid.

Elvy Frithiof har varit verksam i Sundsvalls konstliv sedan 1970-talet. Hon är autodidakt och målade tidigare i olja men har på senare år gått över till akvarell. Hennes bilder har en sorts öppenhet som lämnar över tolkningen till betraktarens öga.

Karin Kämsby