Spectra - rum för konstfilm på Länsmuseet Västernorrland
Privat, personligt, gemensamt

Utsikter
1/12 2006 - 14/1 2007

Józef Robakowskis From my Window , 1978-1999.

Under två decennier följer konstnären vad som händer på det stora, nakna cementorget utanför fönstret till lägenheten i det grå höghuskomplexet i polska Lodz. Snabbt förflyttas man till Krzysztof Kieslovskis tio skuldtyngda avsnitt i Dekalogen. Scenerna skiftar efter årstid i en suddig gråskala. Vinter med ett svagt pastellskimmer över snötäcket. Plötsligt upptäcker konstnären sin fru där nere i vimlet. Hon småspringer till det stora varuhuset i gathörnet. Bilen har hon slarvigt parkerat utanför. Tillbaka igen dyker polisen upp. Det tar fyra timmar innan hon äntligen kommer hem. Hundar nosar upp varandra, grannar skyndar förbi och bussar stannar till med flaggviftande passagerare som väller ut och fyller torget. Allt kommenteras på en välformulerad skolengelska. Som åskådare blir man nyfiken på människorna som kommer och går men samtidigt melankolisk över tidens gång. Efter tjugo år är det dags att bygga ett femstjärnigt hotell mitt framför konstnärens fönster. Józef Robakowski är en av Polens mest framstående filmare. Han var med och startade den avantgardistiska konstnärsgruppen Verkstad vid filmskolan i Lodz. Han är född i Poznan (Västernorrlands vänort i Polen).

Från Józef Robakowskis nästan färglösa tjugominutersfilm till fem minuter i ett färgmättat Brasilien.

Cao Guimaraes From the Window of my Room , 2004.

En åsnekärra stannar till och en tonårspojke jagar en något yngre flicka i duggregnet utanför konstnärens fönster. Han sliter ner henne i gyttjan. Hon, som är mycket kortare, viftar med armarna och han backar faktiskt. De brottas och en tung känsla av åtrå uppstår. Deras rörelser blir återhållsammare och kropparna är blanka av svett och väta. Det är sensuellt och mycket vackert. Plötsligt bryts stämningen. De stiger upp, springer lufsande därifrån och ser åter ut som två hungriga barn. Cao Guimaraes kommer från Brasilien och är en internationellt välkänd filmare och fotograf. Är hans film iscensatt? Svårt att veta men flickans snabba blick in i kameran tyder på det. Eller råkade han kanske bara ha filmkameran till hands?

Karin Westerlund