|
|
|
Hållplats Box Kraftverk,
Galleri Rostrum t.o.m. 10 sep.
Under tre
helger gästas Box Kraftverk av elva konstnärer i föreningen
Rostrum från Malmö. Rostrum är en konstnärsdriven
förening med eget galleri och verksamhet för experimentella
utställningar och konstprojekt. Sedan några år söker
de upp olika platser på andra orter, ”hållplatser”,
där de kan stanna upp och visa aktuella arbeten. Turen har nu kommit
till Box Kraftverk, där man visar både platsrelaterade arbeten
och verk som man tagit med sig i bagaget. Först ska sägas att
det är en utställning som i bredd och innehåll drar åt
olika håll, där både det lekfulla och allvarliga har
en given plats. I avsaknad av enhetligt tema öppnas de individuella
aspekterna, där varje konstnär har en egen profil. Med elva
deltagare blir det därför också en ganska stimulerande
och varierande utställning, med inslag av måleri, objekt, foto,
film och installation.
©
Lisbeth Grägg
BUS 2006 "Men mamma... Efter kriget?" (Inst.)
Monix Sjödin
och Lisbeth Grägg tillbringade en vecka i förväg på
Box för att skapa speciella verk utifrån platsens karaktär.
I en handfull målningar på masonite berättar Monix Sjödin
om jaktens tragik och skogens metafysik, där människans sökande
efter spänning och stimulans möter djurets utsatthet och ångest.
Innehållet, den råa jaktens vittnesbörd, har dock inflätats
i måleriskt ljusa, snirklande abstrakta former, som ger bilderna
ett märkligt uttryck av sorg, saknad och melankoli. Den ångermanländska
naturen präglas förvisso av kontraster mellan dramatik och skönhet.
I ett område mellan några smala björkar vid stranden
på Box hörs en kvinnlig röst, på omisskännlig
sjungande finlandssvenska, i några korta meningar sammanfatta ett
långt och händelserikt liv. Finlandsfödda Lisbeth Grägg
har utnyttjat den hemlandspåminnande miljön vid Ångermanälven
för att i en koncentrerad installation berätta om ett minne
från barndomen. Hennes pappa skadades i kriget, en sak som ingen
pratade om, och efter hans bortgång har Lisbeth Grägg intervjuat
sin mamma. I installationen, med en bifogad text om minnets fallgropar,
kan man sitta och lyssna till moderns stillsamma reflektion och samtidigt
blicka ut över den vackra stranden och älven. Här kan man
prata om hållplats i livet, i en både enkel och gripande gestaltning.
©
Alf Björk
BUS 2006 "Samling" (Mixed media)
Inne i konsthallen
står en till synes musealt belamrad vägg av Alf Björk,
en tät ansamling av brokigt inglasade små lådor. Djurskelett,
torkade växter, bitar av biologiska och geologiska fragment, hopträngt
i en slags manisk ansamling med små lampor som sticker ut som lysande
ögon. Ett slags minnets skräpkammare, där en enda liten
sak plötsligt öppnar en värld av hågkomster och associationer.
Gyttret och anarkin i installationen är nog också en liten
befriande känga åt den så vanligtvis korrekta museala
ordningen.
©
Barbro Hemer
BUS 2006 "Arvsband II" (Tusch)
En parallell
till Alf Björks vägg är Barbro Hemers ”Arvsband II”,
något som när jag kom in på Box verkligen såg ut
som en infälld bokhylla i konsthallen. Men här handlar det om
en minst sagt häpnadsväckande minutiös målning utförd
enbart i tusch. Ett bibliotek av namnlösa böcker där erfarenheter
samlas bokstavligen med ryggen mot världen. Dubbelt upp: en besatt
studie av vårt besatta behov att spara historien. Målad med
den tunnaste av färger, som ett minnets beslöjade grafologi.
© Lisa
Fjellman, "Tålamod emellan mod" (Inst./performance)
På
vernissagen utförde Lisa Fjellman en performance som sjöjungfru,
i anslutning till en installation om samhällets våld mot kroppen,
det fysiska och det psykiska. Hon läste upp en text om de premisser
och sammanhang som kvinnan (och mannen för den delen) lever under,
och som vi ständigt måste förhålla oss till och
banka meningen ur. Framför henne hängde en slagpåse i
bilden av en kvinnotorso med de olika begreppen textade på sig,
och med ett par röda boxarhandskar på golvet. Ett hårt
liv att utkämpa, och hur främmande och tankeväckande blev
inte Lisa Fjellmans sagolika uppenbarelse i sammanhanget. Vad är
det vi slår på egentligen?
© Ewa
Berg BUS 2006 "Udda dagar, jämna nätter/100 nyanser av
grönt" (Ljuslådor, detalj)
I verket
”Udda dagar, jämna nätter/100 nyanser av grönt”
samlar Ewa Berg halvabstrakta bildcollage i åtta mindre ljuslådor,
allt inramat av ett på väggen målat vikningsschema för
ett emballage. Åter har vi förpackandet, men här mera
som yta och fetisch, med en lätt popig och humoristisk slagsida.
Gunilla Falck visar amorfa målningar som vrider sig mellan det växtlika
och djuriska, likt ett måleri som i sig själv är en organism.
Ett stort metallisk klot hänger i ett mörkt kamouflagenät
ner från taket i Gisela Erikssons objekt ”Lost, found and
cought”. Det kanske mest minimalistiska och oroande verket i utställningen.
© Maria
Lavman, "Edron" (Akryl på trä)
I cafédelen
på Box kan man inte undgå den flimrande videon ”Tapepainting”
av János Vetö, där slingrande pastellfärgade band
böljar om vartannat. Tittar man på de två bilderna därunder
av Maria Lavman förstår man filmens koppling till hennes breda
överkorsande band som täcker en kvadratiskt lätt oregelbunden
yta. Det visar ett konstruktivistisk, liksom uttänjt måleri
men också en bild av övertejpning, förslutning, ett väl
förpackat gömsle bakom en dekorativ yta. Filmen och målningarna
suddar ut gränserna mellan konst och verktyg, mellan illusion och
praktik.
© Tuss
Lysén BUS 2006 "Interior 2006" (Inst. detalj)
I hela caféet
hörs en engelsk text läsas upp av Tuss Lysén, och det
är mera varifrån ljudet kommer än vad hon säger som
får mig att klättra uppför trappan till hennes gröna
”Interior”. Stående framför det växtgröna
matbordet, med den lika gröna stolen och den upphängda skyddsrocken,
får hennes text allt mindre betydelse i proportion till det man
ser framför sig. Man förstår omedelbart den otäcka
känslan av ett gastkramande tillstånd, hur den artificiella,
teknokratiska utvecklingens mörka sidor lagt sig som ett sjukt filter
över hemmiljön. Samtidigt, och paradoxalt, och inte mindre oroande
är framtoningen av tillrättalagd design, i den uniforma förpackningen,
som gjord för ”simple safe compact living”…
Så
återkommer ändå på något sätt ett för
vår tid välbekant tema genom utställningen: förpackningens
lockelse och förbannelse. I Alf Björks museum, i Barbro Hemers
bokhylla, i Ewa Bergs kartonginramning, i Gisela Erikssons nätfångst,
i Maria Lavmans och János Vetös tejpbilder, i Tuss Lyséns
gröna filter. De övrigas verk kan man i det sammanhanget, om
man så vill, se som olika öppna ventiler till naturen, skapandet
och motståndet. De intressanta dialoger som då plötsligt
uppstår i utställningen blir bonus och belöning för
den som ger sig tid att stanna upp vid Rostrums hållplats.
Observera
att utställningen endast visas lördagar och söndagar fram
till 10 september.
Text
och foto: Jan K Persson
|
|
|