|
|
|
Karin
Ögren
Galleri Utås, Husum, till 6 aug.
© Karin Ögren, Guess my destination
II, olja
I
Karin Ögrens utställning pågår kollisioner, uppbrytanden
och ett dubbelseende mellan det figurativa i landskapet och en abstrakt
konstruktivism. Det blir ett möte mellan idé och natur. ”Guess
my destination” är titeln på två stora målningar
och skulle också kunna gälla för hela utställningen.
Små landskapsmålningar är inplacerade och transformerade
till geometriska detaljer i ett större universellt eller kanske kosmiskt
sammanhang. Man får hela tiden gissa sig fram till vad som är
fokus i bilderna, om det är det välkända och trygga landskapet
eller någon planritning för en poetiskt översinnlig naturkonstruktion.
Granen, som silhuett, återkommer i flera målningar, likt en
gäckande logotype för naturens bortvändhet, oåtkomlighet
och hemlighet. Som en transformator som skickar oroande dunkla strömledningar
från naturen in i konstens och konstruerandets så ofta stränga
systembygge. Det är som bäddat för romantiska överladdningar.
©
Karin Ögren, Små lätta moln, olja
Det
intressanta är ”brottet” att låta naturalism, i
det här fallet visserligen skenbar och i viss mån marginaliserad,
möta konstruktivistisk form. Det låter sig inte göras
hur enkelt som helst när det rör sig om sådana diametrala
storheter. Om man nu inte är ute efter någonting helt offside.
Offsideregeln inom fotboll har ju ändrats så att en spelare
numera kan placera sig i offsideläge så länge han inte
påverkar eller är inblandad i spelet. Någonstans där
kan jag tänka mig Karin Ögren. Som en utanförstående
betraktare av landskapet som ett verklighetstroget spel lika mycket som
ett imaginärt, och där hon när som helst kan kliva in och
dramatiskt ändra skeendet.
© Karin
Ögren, Sister, olja
Hur ska man
få grepp om den nästan obscent organiska naturen? Den är
både majestätisk och irrationell i sin till synes kaotiskt
och slumpmässigt utvecklande form. Karin Ögren låter bitar
av ett landskap, en sorts landskapets minnesluckor i dubbel betydelse
både tömda på och frigörande av minnen, få
agera som ventiler mellan natur och konstruktion. Den geometriska överbyggnaden
skapar försök till ordning kanske mera av upplevelsen av landskapet
än själva landskapet. Jag ser också målningarna
som hypotetiska verk, en strategi inför bemötandet av ett landskap,
som val av förhållningssätt, en slags dramaturgi. Omvänt
är det också ett försök att bemöta den abstrakta
konstruktionen med föreställande argument, som en påminnelse
om att ingenting aldrig kommer ur ingenting. Jag kan slå vad om
att den norrländska granen, i sin solitärt högstämda
form, står närmare en Malevitj eller en Mondrian än en
någonsin så traditionell landskapsmålare. Eller, för
att spetsa till det - vi är alla födda under Granens kappa.
© Karin
Ögren, Atlas, olja
Text och
foto: Jan K Persson
|
|
|