Dan
Sjölund
Galleri Bechtein, Örnsköldsvik, november
månad
©
Dan Sjölund,
"Utan titel" - Blandteknik
Den amerikanska
expressionismen på 50-talet, som också benämndes abstrakt
expressionism, har bland annat inspirerat den 25-årige konstnären
Dan Sjölund, född i Skellefteå. Det är inte förvånande
att också graffitikonsten hör till hans bevekelsegrunder, då
dess koppling till måleriet som handling ofta osökt ger sig
till känna. Det ligger nära till hands att jämföra
den här utställningen med Daniel Juan Diaz på museet i
Ö-vik, och jag uppmanar alla att besöka båda för
att se likheter och skillnader.
©
Dan Sjölund,
"The last" - Kartong
I de fem
verk som Dan Sjölund visar på Bechtein är det tre som
bildar ett slags ankarfästen. I bildobjektet ”The Last”
sitter en äldre man framför en handskriven text, som kan vara
en tiggandes önskan, en dikt eller ett rop på hjälp, och
den bruna vikbara kartongen som bilden är målad på kan
vara en uteliggares enda bädd. ”Utan Titel” visar en
abstrakt graffitiliknande triptyk med svarta kraftiga former som tecknar
en våldsam rörelse eller kollision, till synes överhettad
med rosa skuggor. I den stora collagemålningen ”154808”
framträder realistiska figurelement framför en abstrakt nedklottrad
och trasig fond. Från vänster, där en konturtecknad pojke
sitter hukad likt en typisk hiphopfigur från vår tid, dras
geometriska linjer bort till den andra och mörkhyade figuren vilken
skulle kunna vara någon från de revolutionära Svarta
Pantrarna. Även här är fragment av brun och vit packkartong
interfolierad i bilden, med små textade anvisningar, plastade packsedlar,
kollinummer. Målningen ger antydningar om uppbrott och flykt, en
resa i tid och rum, tillfälliga möten mellan det slumpartade
och det definitiva. Det är en mycket komplex målning där
varje detalj ger nya öppningar, där det skräpigt visuella
formspråket möter eftertänksamhet och reflektion i innehållet.
©
Dan Sjölund,
"154808" - Blandteknik
Att Dan Sjölund
har ett socialt engagemang tar man inte miste på, men han lyckas
ta in det bakvägen så att säga. Blandningen av olika tekniker
skapar olika rebusar för betraktaren att lösa upp. Kombinationen
av det lössläppt lekfulla i formen och det ambitiöst allvarliga
i innehållet visar att Sjölund sätter ribban ganska högt
som konstnärlig målsättning. Och det är roligt att
se hur den senare modernismen fortfarande kan ge avtryck i samtiden.
Text och bild: Jan
K Persson
06-11-13
|