Om
du är rebell, så är
jag reko
En dokumentär performance av och med
Fia-Stina Sandlund
Riksteatern hösten 2006
Om
du är rebell så är jag reko. Performance av och
med Fia-Stina Sandlund.
Fotograf: Martin Skoog
Sandlund har tonat ner sig
Konstnären Fia-Stina Sandlund turnerar land
och rike kring med sin performance ”Om du är rebell, så är jag reko”.
Efter premiären i Umeå den 3/10 var det på onsdagskvällen
dags för Sundsvall och Konsertteatern. En publik bestående
av unga kvinnor, konstintresserade med flera fanns på plats.
Fia-Stina Sandlund blev känd för den breda allmänheten
2001 då hon angrep Fröken Sverigetävlingarna. Hon och
Joanna Rytel sprang upp på scenen under en tevesändning och
vecklade upp en banderoll med texten Gubbslem. Efter det har hon bland
annat gjort den omtalade radiodokumentären Konstnärsklubben
(2003). Den kan avlyssnas på Sveriges Radios hemsida. Adressen är: http://www.sr.se/p1/src/texter/brev/031013.html
I kvällens performance når konstnären inte upp till samma
avslöjande och provokativa höjder som i ovan nämnda verk.
Riksteatern kan ha lagt band på henne, hon kan ha blivit rädd,
hon kan själv ha blivit en del av etablissemanget eller också har
hon blivit mognare och mer analytisk.
Föreställningen inleds med att Fångarnas kör ur
Verdis opera Nabucco dånar i högtalarna. På scenen står
tre skärmar med persienner. De används för projektioner.
Rekvisitan är två stolar, ett bildspel och en blond peruk.
Fia-Stina Sandlund är klädd i grått, bär gummistövlar
och är utrustad med mikrofon. Hon talar med lugn röst och har
ett avmätt, kontrollerat rörelsemönster.
Tre möten
Hon återger och kommenterar sina möten med tre personer.
Det handlar också om henne själv. Avsikten är utforska
vilka roller hon och de hon möter spelar i relation till varandra.
Det första mötet är med Moderna museets chef Lars
Nitve som motvilligt ställer upp på en bandad
intervju. Det kommer fram att arvodet för en konstnär som visar
ett verk på Moderna
kan ligga på 1 500 kronor medan Nitve har en månadslön
på över 80 000 kronor. Han var fnl-aktivist på 1970-talet.
Det andra mötet handlar om när Fia-Stina Sandlund var bisittare
till Pontus Enhörning i ett radioprogram i P3.
Ett leopardmönster
projiceras på en av persiennerna och citat ur programmet spelas
upp. Enligt programinstruktionerna skulle hon vara sig själv, men
när hon är för mycket sig själv bryter hon mot
oskrivna regler och blir av med jobbet.
Det är obegripligt varför hon överhuvudtaget intresserar
sig för Pontus Enhörnings värld av halvkändisar och
krogmänniskor från Stureplan. Med minsta kunskap om hur mediabranschen
fungerar är händelseutvecklingen förutsägbar.
Planerar
aktion
Det tredje mötet utspelar sig i Köpenhamn. Konstnären
berättar om sitt möte med en fredsaktivist som
hamrat sönder
ett stridsflygplan i England och under svåra umbäranden jagats
av polisen runt om i Europa. Fia-Stina Sandlund och fredsaktivisten planerar
en aktion ihop men när den ska utföras kommer inte aktivisten
för hon sitter i fängelse. Därav Fångarnas kör.
Berättelsen kan tolkas som att konstnären gör någon
sorts självkritik för att hon svikit sina ideal och inte offrar
sig i den fredsaktivistiska kampen. Personligen är jag allergisk
mot alla sorters ideella rörelser som kräver att människor
ska offra sig i kampen och har svårt att hålla med.
Karin Kämsby
|