Dick
Bengtsson
En vandringsutställning
från Moderna Museet
Sundsvalls museum
28 oktober 2006 – 7 januari 2007
Utmanar
och provocerar
En reducerad version av Moderna Museets Dick Bengtsson-utställning
från våren 2006 visas i vinter på Sundsvalls museum.
Flera av konstnärens mest omtalade verk finns med.
Dick Bengtsson (1936–1989) debuterade på Galleri Observatorium
i Stockholm 1963. Efter att ha varit verksam fram till 1977 gick han in
i en period av konstnärlig tystnad som varade i nästan tio år.
Flera av han verk förstördes när hans hus i Voxna, Hälsingland,
brann ner 1982. Bengtsson själv hamnade på mentalsjukhus.
De sista åren av sitt liv gjorde han flera collage och förverkligade
installationen Möbelrälsen. Den består av ett 1940-talsmöblemang
uppställt på en tio meter lång autentisk järnvägsräls.
Verket finns inte med i Sundsvall.
För att få sina målningar att se gamla och slitna ut
strök Dick Bengtsson lasyr över de torra oljemålningarna.
Sedan torkade han upp lasyren med hjälp av ett strykjärn varpå
han fernissade målningarna. Proceduren gav dem en speciell finish.
©Dick
Bengtsson/BUS 2006 "Bergsvandrare"
1977
Bengtsson
var ett bildfreak och lagrade bildminnen. Många av hans målningar
är citat av redan befintliga bilder som han kopierade med hjälp
av smörpapper. Sedan kunde han lägga till ett hakkors eller
foga ihop bilden med någon helt annan bild, som i Badhuset (1977),
där ytan under hopptornet knappast liknar vatten. En liknande koppling
görs i Bergsvandrare (1974), där de glada vandrarna bär
ryggsäckar prydda med modernistiska konstverk. Känslan i målningen
påminner om Elfriede Jelineks pjäs I Alperna.
Flera av hakkorsbilderna finns med i Sundsvall, till exempel parafrasen
på Edward Hoppers Early Sunday Morning från 1970. Bengtsson
har målat av Hoppers berömda bild och prytt den med ett hakkors
i nedre vänstra hörnet. Målningar av idylliska hus på
landet, bland annat det egna huset i Voxna, dekorerades med hakkors och
en upphängd plastspade. Plastspadarna finns inte kvar, de har förkommit.
©Dick
Bengtsson/BUS 2006 "Edward
Hopper: Early Sunday Morning" 1970
Filmen Årets
brott (1969), kan ses på Sundsvalls museum. Den börjar med
att en gammal dam sitter och stickar till hurtig musik. Efter en stund
ser man hennes hakkorsmönstrade gardiner. Filmens fortsättning
är tämligen obegriplig, men suggestiv.
Hakkorsen har fått stor uppmärksamhet och det finns en rad
alternativa tolkningar. Den (för mig) mest troliga är att Bengtsson
undersöker hur en symbols betydelse förändras beroende
på i vilket sammanhang den uppträder. ”Han undersökte
metodiskt gränsen mellan svastikan och hakkorset, mellan politik
och estetik, mellan form och innehåll.” (Bengt Gmelin, Hjärnstorm
nr 62.)
Dick Bengtsson hade arbetarklassbakgrund och arbetade själv på
posten som brevbärarbiträde och postiljon en bit in på
1970-talet, då han sa upp sig för att bli konstnär på
heltid.
©Dick Bengtsson/BUS 2006 "Demonstrationståg"
1972
Bortsett
från en kvällskurs i teckning var han självlärd som
konstnär. Han hade sökt till Konsthögskolan men inte kommit
in. Under 1977 jobbade han där ett halvår som gästprofessor,
vilket skulle kunna ses som en revansch.
Dick Bengtsson var den förste konstnären i sin generation som
hade en separatutställning på Moderna Museet. Det inträffade
1983, samtidigt som han var intagen på mentalsjukhus. När han
levde var han mest känd bland andra konstnärer. I dag uppfattas
han som en av de mest tongivande konstnärerna inom svenskt 1900-tal,
en tidig kritiker av modernismen och föregångare till postmodernismen.
Med 1960- och 1970-talens dogmatiska krav på politisk radikalism
i färskt minne är det fantastiskt att se hur Dick Bengtsson
går sin egen väg och formulerar sina egna frågor. Självklart
fick han det jobbigt när han, förmodligen omedvetet, provocerade
sin samtid. Denna intellektuella, ofta humoristiska, men självförbrännande
konstnär utmanar fortfarande.
Karin Kämsby
Källa:
Kulturtidskriften Hjärnstorm nr 62. I samband med utställningen
säljs ett nytryck av detta nummer som helt behandlar Dick Bengtsson.
Fotnot: Verk av Dick Bengtsson visades på Sundsvalls museum redan
1969, i utställningen Nordiska kritikers val.
|