OM
KONSTKRITIK
Studier av konstkritik i svensk press 1990-2000
Red: Jan-Gunnar Sjölin
(Palmkrons förlag 2003)
Jan-Gunnar Sjölin är mannen som går grundligt till väga.
Han verkar som professor i konstvetenskap vid Lunds universitet och gjorde
bland annat ett nedslag här förra hösten på länsmuseet.
På 80-talet företog han en djupdykning i surrealismen som resulterade
i tegelstenen ”Den surrealistiska erfarenheten, del 1: Upplevelsen”.
Motstycke till surrealistisk närgranskning får man nog leta
efter på våra breddgrader. Nu senast ligger Sjölin bakom
ett forskningsprojekt, där han tillsammans med sju andra forskare
i Lund synat den svenska konstkritiken under sista decenniet på
förra seklet. Allt har sammanfattats i boken ”Om konstkritik”.
Även om kritiken under de senaste åren på 2000-talet
förskjutits något mot det mer relationella och samhällsorienterade
ger ändå boken en bra bild av konstkritikens bevekelsegrunder
i vår tid.
Projektet
har studerat ett urval av de största tidningarna i landet och dess
bevakning av samtidskonsten. Inledningsvis redogörs inträngande
kring strukturen i kritikerskrivandet, om bakgrunder, kön, yrkesförhållanden
och annat. Av 29 tidningar (Sundsvalls Tidning den enda från vårt
län) har ett hundratal skribenter svarat på en grundlig enkät,
som till exempel visar att det numera är en relativ jämn könsfördelning,
att de flesta har akademisk bakgrund, att majoriteten jobbar som frilanskritiker
på en tidning och på deltid, och att tonvikten läggs
på bildkonst (hela 87 % i jämförelse med konsthantverk,
design och arkitektur). Hur ser man då på sin uppgift som
konstkritiker? Att informera om en utställning har låg prioritet
och det ligger nog i yrkesrollen, där i stället beskrivning
av en konstupplevelse tillsammans med egna värderingar och åsikter
har en framskjuten plats. Intressant är att de flesta kritiker som
är fast anställda vid en tidning också ser sina egna åsikter
som den viktigaste uppgiften, nota bene att de har det förtroendet.
När
det gäller innehållet är det den analyserande och tolkande
konstkritiken tillsammans med den konceptuella (insatt i sitt sammanhang)
som anges som det viktigaste. Däremot har den funktion som traditionellt
förknippas med en konstkritiker, den värderande, sjunkit betydligt
i rang. Kritikern som allsmäktig smakdomare hör numera till
en förgången tid, samtidigt som konsten också blivit
allt mindre renlärig eller entydig. Den noggranne läsaren av
konstkritik kan dock även idag mellan raderna lägga märke
till mer eller mindre outtalade värderingar. Dessa maskeras numera
lättare i ett alltmer sofistikerat språkbruk.
Huvudmaterialet
i boken består av ett antal genomgångar av kritikens syn på
några viktiga konstskeenden i Sverige under perioden. Det största
utrymmet ges till utställningen ”Måleri - det utvidgade
fältet”. Den visades på Magasin 3 i Stockholm och på
Rooseum i Malmö, delvis med olika innehåll. Här har Jan-Gunnar
Sjölin själv med pedantens noggrannhet plöjt genom hur
ett 25-tal kritiker förhållit sig till utställningen.
Floran av betraktelsesätt växer med utställningens vaga
och experimentella karaktär av måleri och skulptur, man imponeras
och ställer sig frågande inför olika verk, man beundrar
vissa konstnärer och förbigår vissa. Något enhetligt
förhållningssätt finns inte och för de flesta kritiker
är det svårt att gripa utställningens idé om det
rumsliga måleriet, vilket gör att man ofta går som katten
runt den heta gröten. Kapitlet är som en spännande deckarläsning
om konstkritikerns ibland omöjliga uppgift, att verbalisera den konst
som i många fall söker sig långt utanför språkets
gränser.
Ett annat
intressant stycke i boken handlar om Gerhard Richters retrospektiva utställning
på Moderna Museet 1994. Få konstnärer har mött så
motstridiga känslor bland kritiker, mycket för hans respektlösa
sätt att blanda olika stilar i sitt måleri. I ett rundabordssamtal
som återgavs i DN möttes både kritiker och konstnärer
i en slags rättegång om ”Richters betydelse och måleriets
ställning i dagens samhälle”. Här höjs temperaturen
betydligt och på ett sätt speglar diskussionen hur måleriet
fortfarande kan röra upp sinnena, utifrån en konstnär
som vägrar ställa in sig i något led. Helt klart sätter
Richter det samtidsteoretiska kritikerfältet på svåra
prov, och skrivande konstnärer som Jan Håfström och Ola
Billgren rycker in och underblåser striden. En slags insiderkritiker
är just den konstnär som också skriver om konst. Både
Håfströms och Billgrens verksamhet som kritiker tas upp i två
artiklar, vilket visar att boken strävar efter ett större sammanhang
än bara den vanliga dagskritiken. Här undersöks vilka strategier
som formar de ofta personliga och filosofiska texter som de två
har blivit kända för.
För
övrigt tar boken upp det arkitekturkritiska bemötandet av det
nya Moderna Museet, där till exempel metaforen ”kassaskåp”
får stort genomslag. Man undersöker också konstkritikens
”språkbilder” i samband med utställningarna på
Wanås skulpturpark, där den omgivande naturen lätt blir
en konkurrent eller samtalspartner till konsten. Intressant att jämföra
med konst som visas i den vanliga vita kuben. I en artikel om genusperspektivet
på Cindy Sherman (vid hennes utställning i Malmö 1995)
slås författaren av hur endast förnamnet Cindy ofta användes
i olika artiklar, som om den kvinnliga konstnären automatiskt bemöts
mera personligt än en manlig motsvarighet. Stjärnkulten kring
Sherman gjorde också att hennes person fick stor uppmärksamhet,
och man överraskades av ”hur liten och spröd” hon
syntes trots hennes storhet och betydelse i konsten. Den hårfina
gränsen mellan konst och liv, mellan konstens som studieobjekt och
som verklighet vilket Sherman arbetar med och som alltmer speglas i samtidskonsten,
gör det faktiskt paradoxalt svårare men intressantare för
diskussionen om kön och konst. Det var lättare förr att
se skillnaderna, då konsten i stort sett ensamt förmedlades
och tolkades genom den manliga blicken.
”Om
konstkritik” är knappast någon pamflett eller omstörtande
kritik av kritiken. Det kanske intressantaste med boken är dess grundliga
analys om konstkritikens språkmetoder plus att det rör sig
om en sällsynt bra inventering av kritikens syn på konsten
i Sverige på nittiotalet. Den tar upp viktiga tendenser, spelet
mellan det vedertagna och det nya, om konstens avhegemonisering och ständiga
pånyttfödelse och att vi alltså befinner oss i en avgörande
tid om konstens egenvärde. Man kan ju fråga sig när man
såg en betydande nationell konstdebatt senast? Temperaturen har
sjunkit när konsten störtat ned från sin piedestal och
flyter omkring som en osäker valuta. Det går knappast att förvänta
sig en konstens revolution i denna samtid men kanske en revalvering vore
på sin plats?
Jan K Persson
|