|
|
volym
Det
står fyra tv-monitorer i en ring med bildskärmarna riktade
mot varandra på ställningar, som liknar väderstationer,
i Länsmuseets Spectra-rum. Längs väggarna hänger alla
de träsnitt som använts för den animerade film som monitorerna
visar, med en viss förskjutning i tid.
Ett 50-tal
stockar har gett ett par hundra bilder som under filmkameran fogats
samman till en berättelse om en skidåkare, som genom allt
otrevligare väder tar sig en tur runt Hörnsjön, från
monitor till monitor. Vinden och flåset i högtalarna förstärker
hans/hennes kamp.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De
två Mariorna har med sina olika erfarenheter lyckats knyta samman
en traditionell konstnärlig teknik, träsnitt, med en ung, till
en inspirerande installation. Endast kreativa konstnärer med erfarenheter
i traditionen kan komma på en sådan koppling. Slutresultatet
är en ovanligt lyckad videovisning. Den visar inte minst på
de otroliga möjligheter som ännu ligger och väntar på
flera nyfikna konstnärer.
Maria
Lagerborg och Maria Montague beskriver själva sitt projekt så
här:
I
fyra monitorer, som är placerade i en sluten krets, kan åskådaren
följa en skidåkare som tar sig runt i ett spår under
ett dygn. Animationstekniken vilar på tre grundpelare: rörelse,
tempo samt förändring av ljusstyrka, textur, form och/eller
färg. I så kallad klassisk animation har animatören
total kontroll över alla dessa delar. Med projektet "Hörnsjön
runt" vill vi bland annat undersöka hur bildplanet påverkas
då man låter materialet få styra en del av processen.
|
|
|
|
|
|
|
Som
betraktare roas man både av det fyndiga utnyttjandet för den
allt tätare snöstormen gjord av de allt färglösare
trycken, de diskreta, men precisa ljuden och naturligtvis av den envisa
rörelsen, från monitor till monitor.
I
det här fallet har vi valt att arbeta med träsnitt och således
kommer träets egen struktur att bidra till en föränderlig
bakgrund som endast delvis låter sig kontrolleras. I animerad film
är cykler en mycket vanlig teknik som effektiviserar arbetet. Ur
denna teknik föddes idén att jobba med cykler även konkret
i rummet. Därför har vi valt att med hjälp av ett antal
monitorer simulera skidspåret och genom att synkronisera videobandspelare
med varandra få skidåkaren att ta sig runt i rummet.” |
|
|
|
|
När jag
väl sagt detta måste jag tillstå att min olust för
långskidåkning också blev förstärkt. Den
kämpande lille gubben i skidspåret tycktes mig inte ha det
särskilt roligt. Hans kamp tycktes likna Sisyfos eviga slit med
sitt rullande stenblock. Andra, med bättre minnen från skidspåren,
ser förhoppningsvis något helt annat och angenämare.
Torgny Åström
|
|
|
|
|
|
|