|
|
Konsthall
BOX Kraftverk
Alexandra Matthews
Hanna Beling
17 juli – 15 augusti, 2004
Ljuset strålar
åter in från de mäktiga fönstren i konsthallen Box Kraftverk. Sommarens
första utställning med videoprojektioner krävde igensatta fönster. Nu
är allt som vanligt igen. Eller är det inte? Något har förändrats i
Box:s utställningsidé från tidigare år. En ny sökande, lite trevande
vilja kan märkas. Där man förr kunde känna en klarhet och en riktning,
känns det nu som om en osäkerhet tagit över. Och vem är inte osäker
i dagens konstklimat. Och det är bra, eftersom osäkerheten, själva sökandet,
är konstens drivkraft. Vi skall oroas först när allt börjar stå stilla,
när konsten ser ut som konst har sett ut. Då har konstverken förvandlats
till varor och bara till det. Om sådant behöver vi skriva här.
Ingen kan
beskylla Alexandra Matthews för att med sina målningar
vädja till en trygg säkerhet. Hon väljer istället att gå ut på skör
is. Den triviala hötorgskonstens manér lånar hon friskt för sina samhällskommentarer
av vardagen. Se bara på hennes sätt att hänga sina verk, uppradade över
och under varandra, som det alltid har sett ut hos konstsamlare sedan
14-1500-talen eller som det såg ut i de högborgliga gemaken förr. En
av de stora utställningsväggarna myllrar av uttryck och något centrum
går inte att finna.
Titlarna säger något om hennes vardagliga motivområden: Vinterbäcken,
Under havet, Smoke, Hygget, Rabbit winter, Meltings osv.
I mina ögon gör hon dessa motiv både psykiskt och politiskt laddade.
Skönhet har jag svårt att finna, men en mardrömslik igenkänning tar
tag i mig.
Alexandra Matthews, som bl.a. har flera statliga stipendieår bakom sig,
bor och verkar i Härnösand. Mera om henne finner du under fliken ”Konstnär
i Volym” / Arkiv.
Om Alexandra lagt beslag på de flesta väggarna, så har Hanna
Beling med sina ljusa skulpturer i vax och silikon tagit rummet
i besittning. Några fotografier kompletterar anslaget, som är barn,
djur och märkliga porträtt.
Ett av porträtten har väl gjort Hanna Beling speciellt känd, porträttet
”Margareta”, dvs., Margareta Krook. En bronsavgjutning utgör ansiktet
på den skulptur som MarieLousie Ekman utfört och låtit placera utanför
Dramaten i Stockholm. På vintrarna kan man värma sina händer på Margaretas
uppvärmda kropp. Underbart!
Här har porträttet försetts med en krona av fogskum. Margaretas profil
är en drottnings. Porträttet Måns leder tankarna till den kreative Dummer-Jöns,
sagofiguren som ändå till slut vann prinsessan. Oberörd inför det porträttet
kan ingen vara.
Utställningens lustiga små grisarna och hundarna är också som hämtade
ur sagans värld. Kanske kommer de från fantasierna hos barnen som fått
stå (eller ligga) modell för de fotografier och skulpturer som i sin
frimodiga nakenhet eller uppklädda fantasi tar emot oss med stor värme.
Text och
Foto: Torgny Åström
|
|
|
|
|
|
|